Mi adiaŭis plurajn urbojn, sed tiu disiĝo estis la plej romantika el ĉiuj.
La tago senelira, neforgesebla
Kiam jam tute malheliĝis kaj ni komprenis ke ne deziras lasi la
apartamenton, Lisita preparis adiaŭan vespermanĝon kun kandeloj, kiujn la
romantika knabino aĉetis en Süd. Ĉio estis tre simpla – ni manĝis rizon,
trinkis sukon kaj tra pluvlavata fenestro rigardis al la spajro de la
Stephan-katedralo.
La lasta promenado
La 6an de aŭgusto ni devis liberigi la apartamenton. Ni adiaŭis la ejon,
kie pasis nia feliĉa postkongresa semajno, pakis la aĵojn kaj ekis for.
Unue ni planis lasi la valizojn ĉe proksima stacidomo Wien Mitte por iom
promeni jam liberaj je tiu ŝarĝo. Laŭvoje ni trairis randon de la Urboparko kaj
pasis laŭ ponto Stubenbrücke, kiu kondukas trans rivero Vieno kaj unuigas du
urbopartojn – Internan Urbon kaj Landstraße. Ĝin ornamis du amuzaj skulptaĵoj,
kiuj kvazaŭ petegis: “Fotu nin, Stano!” Mi plenumis.
La unua ponto ĉi-loke aperis komence de la 15-a jarcento, ĉar temas pri
la centra parto de la aŭstra ĉefurbo. Sed ni kompreneble paŝis laŭ la multe pli
moderna konstruaĵo, la lastan fojon restarigita post la Dua mondmilito kaj
grave restaŭrita en 1959.
En 2001 en apuda Muzeo de la Dekoraciaj Artoj okazis la ekspozicio Franz West: Gnadenlos, do oni decidis
starigi sur la pilonoj kvar skulptaĵojn de la fama aŭstra skulptisto Franz West. Origine oni planis ke Lemurenköpfe
(Lemuraj Kapoj) el blanke farbita aluminio troviĝos ĉi tie dum la ekspozicio
funkcias, sed la muzeo grandanime permesis ilian pluan restadon. Ĉu la
kuratoroj timis denove vidi ilin interne? Iel aŭ tiel, sed nun tiuj mumiformaj
kapegoj silente observas preterpasantojn kvazaŭ aborigenaj idoloj. Brrr, ni
iros plu.
Post ioma vagado ni komprenis kien eniri. Sed kie lasi la valizojn? La
aŭtomata deponejo haveblis, sed... ĉiuj ĉeloj estis okupitaj aŭ paneis, pri kio
atestis glubendo. Do restis nur unu ebleco – veturi al la flughaveno por lasi ĉion
tie. Pasis nemalmulte da tempo antaŭ mi sukcesis orientiĝi en tiu homa
formikejo kaj kompreni kien biletojn ni elektu en la memserva kiosko. Sed jen
ĉio estas solvita kaj ni plonĝas subteren en la vienan metroon, ĉiam
dispentritan je grafitaĵoj (neimagebla afero por Rusio).
La duetaĝa CAT (City Airport Train's) estis komforta kaj rapida, tre simila
al la moskva Aeroekspreso. Sola diferenco estis haltoj, okazintaj laŭvoje. Mi
preskaŭ eniris en iu stacio, sed la inteligenta Lisita ĝustatempe haltigis min.
Post reveni al la urbo ni manĝis en japana rapidmanĝejo, kie pladoj
moviĝis laŭ rulbendo kvazaŭ sur muntoĉeno (mi jam spertis tion en Ĉengduo en2014) kaj ekmarŝis al la urbocentro.
Vendejo kun esperanto-nomo Libro –
fotinda, ĉu ne?
Estus interesi ekscii, ĉu haveblas tie almenaŭ unu eldonaĵo en la Lingvo Internacia?
Estus interesi ekscii, ĉu haveblas tie almenaŭ unu eldonaĵo en la Lingvo Internacia?
La Rochus-preĝejo
Bela preĝejo susuris al ni: “Bonvenon!” Sed ĝia malforta voĉo estis
superita de iu nigrulo, kiu evidente atendis buson ĉe haltejo. Mi ne memoras
kion li demandis kaj tio tute ne gravas, ĉar sendube temis pri nura preteksto
komenci dialogon. Ni kune eniris la templon kaj jam ene li rakontis ke li venis
el Niĝerio, laboras kiel kantisto kaj muzikisto ĝenerale, aranĝas festenojn kaj
se ni bezonas ion – jen lia nomkarto.
Feliĉe tiu impovizita reklamado daŭris ne tro longe, do ni havis tempon
por esplori belajn interierojn de la tiel nomata Rochuskirche, kiel oni kumtime nomas preĝejon, dediĉitan al du katolikaj
sanktuloj – Roĥo kaj Sebastiano. La unua laŭ legendoj vivis en la 13-14a
jarcentoj kaj famas ĉefe kiel kuracanto de pesto kaj aliaj infektaj malsanoj.
Li mem estis trafita de pesto, kio en mezepoko signifis mortkondamnon. Ĉiuj
forlasis lin, sed lia hundo alportis al la mortanto panon kaj li resaniĝis. Ĝis
nun francoj diras pri nedisigeblaj amikoj ke ili estas kiel “Sankta Roĥo kaj
lia hundo”. Plej verŝajne kaze de pli detala esplorado ni povus trovi lian
portreton sur la pestokolono, vidita antaŭe. Ĉu sekvan fojon?
Cetere apenaŭ indus malŝpari tempon por skrupula serĉado de bildo de la
homo, kiu evidente... tute ne ekzistis. La belga historiisto Pierre Bolle
publikigis en 2001 esploraĵon, kiu ĝisfunde detruis la belan legendon. Per
pluraj argumentoj kaj faktoj li pruvis ke Sankta Roĥo estas nura kopio de la
pli frua kristana sanktulo Sankta Raŝo de Autun, kiu vivis antaŭ tri jarcentoj.
Tiu franco estis konata kiel helpanto kontraŭ tempestoj (tempeste), do laŭ lingvoevolua logiko Raŝo transformiĝis je Roĥo
kaj tempeste je peste. Se aldoni ke ambaŭ plagoj, laŭ tiutempa kredo, estis
kaŭzitaj de malbona aero, ĉio iĝas klara.
La dua sanktulo, Sebastiano, laŭ legendo vivis en la 3a jarcento kaj
estis mortigita laŭ ordono de la romia imperiestro Diokleciano. Oni pafis
kontraŭ li per sagoj, sed tiuj ne vundis la sanktan homon, do oni devis ĵeti
ŝtonojn por murdi lin.
Sed kio pri la preĝejo mem? Ĝi situas sur Landstraßer Hauptstraße en la
jam konata al ni urboparto Landstraße. Ĝi estis konstruita en 1642 kiel la
aŭgustenana monaĥeja preĝejo, surloke de la pli frua kapelo de Sankta Ruperto de Salcburgo. Dum la Dua ottomana sieĝo en 1683 ĝi estis plene detruita kaj poste
restarigita jam en la baroka stilo. La fasado, dezajnita en 1718-1721 preskaŭ
ne ŝanĝiĝis, do ni vidas la saman bildon kiel niaj prauloj antaŭ pli ol du
jarcentoj. En 1783 ĝi iĝis la paroĥa preĝejo kaj malfondo de la monaĥejo en
1812 firmigis tiun statuson. En 2000 la konstruaĵo estis plene restaŭrita kaj
mi povas konfirmi ĝian perfektan staton.
Dispentritaj muroj. Riĉe ornamitaj monumentaj predikejoj. Preĝantoj trankvile sidas sur benkoj. Post dek tagoj, la 16an de aŭgusto ili supozeble abundos, ja tio estos tago de Sankta Roĥo.
Dispentritaj muroj. Riĉe ornamitaj monumentaj predikejoj. Preĝantoj trankvile sidas sur benkoj. Post dek tagoj, la 16an de aŭgusto ili supozeble abundos, ja tio estos tago de Sankta Roĥo.
Mian atenton vokis altaro dediĉita al Filipo Neri, fondinto de la Kongregacio
de la Oratorio, societo de apostola vivo. Tiu organizaĵo estis fondita en Romo
en 1575 kaj nun disvastiĝis tra la mondo, kun pli ol 70 oratorioj kaj 500
pastroj. Ĝiaj membroj aldonas al siaj nomoj “C.O.” aŭ “Cong. Orat.”, kio estas
mallongigoj de la latina Congregatio
Oratorii.
Filipo Neri estis tre interesa persono. La homo, kiu perdis ambaŭ
gepatrojn jam en infanaĝo, do surŝultrigis zorgojn pri du pli junaj fratinoj
kaj edukiĝis sub forta influo de dominikanoj el apuda monaĥejo, havis ĉiujn
ŝancojn por iĝi morna religia bigoto. Sed li estis italo kaj vivis en la 16a
jarcento, do sukcesis kombini sian profundan religiemon kun vivoplena humoro de
la itala Renesanco. La “Sanktulo de la Ĝojo”, kiel oni nomis lin, multe laboris
kiel sacerdoto, sed post siaj predikoj ofte aranĝis piknikojn kaj festenojn,
ŝatis bonajn ŝercojn kaj la vivon ĝenerale. Li mem formulis sian devizon
simple: “For de mi la pekon kaj la malĝojon”. Tre populara kaj amata, li estis kanonizita
en 1622, nur 27 jarojn post sia morto.
En la altaro ni vidas la plej gravan epizodon de lia vivo, la tiel nomatan
“personan Pentekoston”. Ĝi okazis en 1544, kiam la sanktuligota sacerdoto
preĝis en katakombo de Sankta Sebastiano en Romo (ĉu koincido?) kaj eksentis ke
fajra globo penetras lian buŝon kaj plenigas lin interne. Li traktis tion kiel
signo, ke Sankta Spirito eniris lin, same kiel antaŭe ĝi eniris la apostolojn.
Laŭ hagiografio post la morto de Filipo oni vidis, ke du liaj ripoj estis
rompitaj, kio estis traktita kiel pruvo de la legendo, ja la grandiĝinta koro
de la sanktulo ne havis sufiĉe da spaco ene de la modesta homa korpo.
Tute alian humoron disradias sanktejo kun restaĵoj de Sankta Donatus.
Sur la ligna kesto estas skribite “Bonatus” – same kiel en la eklezia dokumento.
Tamen li famiĝis kaj nun estas konata sub alia formo de sia nomo, menciita en
la dua paĝo de la sama papero – Donatus.
Same kiel Sanktulo de la Ĝojo li estis italo, sed vivis jarcentojn pli
frue (1168-1249), kio difinis lian humoron kaj sorton. Post 20-jariĝo li lasis
gepatran domon kaj sekvajn dudek jarojn vagadis tra kavaliraj kasteloj kiel
kortegana bufono. Post grave malsaniĝi li draste ŝanĝis la vivmanieron kaj
setliĝis ĉe Budrio (en Lungiano) kiel ermito.
Iom post iom ĉirkaŭ li formiĝis aro da adeptoj, kiuj deziris sekvi lian vivovojon.
Lia patro nomiĝis Johannes, la patrino Bona, do li mem famiĝis kiel Johannes
Bone (Bonus, Bonatus). La nova komunumo baptis sin Johanbontoj (Jamboniten).
Kreiĝis reto de monaĥejoj, kiuj subiĝis al la aŭgustenana ordo.
Tute alia historio, ĉu ne? Ankaŭ la bildo mem estas malsama. Sanktulo de
la Ĝojo staris en ruĝaj vestoj kaj bonvenigis la lumon de Sankta Spirito dum
Sankta Donatus estas griza aro da putraj ostoj, volvitaj je same putraj kaj
polvokovritaj vestoj. Brrr!!!
Mi rememoris bigotojn,
kiuj postulas forigi Leninon el Maŭzoleo kaj sepulti “laŭ kristana maniero”,
dum ili mem adoras restaĵojn de siaj sanktuloj kaj ermitoj, eksponataj dum
jarcentoj sen ajna enterigo. Duobla moralo regas la mondon – eĉ la transan
mondon.
Cetere tio estis nia lasta tago en Vieno kaj ni tute ne deziris pasigi
ĝin apud malnovaj skeletoj, eĉ riĉe vestitaj. Ni ekis for kaj baldaŭ atingis la
Stefan-placon.
Dum mi klopodis enkadrigi altegan spajron de la katedralo, iu ulo en
protekta kontraŭradioaktiveca kostumo venis al Lisi kaj alparolis ŝin. Al mia mirigita
rigardo la inteligenta knabino respondis, ke hodiaŭ estas datreveno de la
atombombado de Hiroŝimo kaj la ulo memorigas pri tiu evento kaj la
radioaktiveca danĝero ĝenerale.
Mi mem povus rakonti pri tio, ja multaj tjumenanoj perdis sanon kaj iuj
eĉ vivon dum likvido de la averio en Ĉernobila nuklea elektrostacio. En la
1960aj jaroj apud Tjumeno baziĝis sekreta armea trupo kun nukleaj misiloj. Ĝis
la fino de la 1980aj jaroj en Tjumena provinco okazis nukleaj testoj. Mi jam ne
diru pri la fifama kombinato “Majak” en apuda Ĉelabinska provinco, kie post
averio en 1957 atmosferon trafis ĉirkaŭ 20 milionoj da kurioj da radioaktivaj
substancoj. Mia patrino tiutempe loĝis proksime kaj rakontis, ke multaj konatoj,
kiuj ne forlasis la lokon (kion faris ŝia familio), poste mortis pro rilataj
malsanoj. Sed ni feriis, do ĉio malbona estu for!
La placo estis plena je homoj, evidente plejparte tio estis turistoj. Strange,
sed ŝajnas ke ne ĉiuj same admiris la lokon kiel ni. Aŭ ĉu ili simple estis
lokanoj?
La Malta ordeno
Tiel okazis, ke antaŭ pli-malpi 15 jaroj, kiam mi ankoraŭ laboris kiel
historiisto en la Tjumena lokhistoria muzeo, miajn manojn trafis stranga
dokumento. Ĝi datiĝis je fino de la 18a jarcento kaj estis skribita en la rusa.
Ĝia ĉefa valoro estis la propramana subskribo de la rusia imperiestro Paŭlo la
1a, kiu regis malpli ol kvin jarojn kaj estis murdita en sia propra palaco.
Mi legis pli atente kaj... estis ŝokita. En miaj manoj estis la unika
dokumento pri premiado de la rusa generalo kiel komandoro de la ordeno de
Sankta Johano la Jeruslema pli vaste konata kiel Malta ordeno! Mi klarigu.
Temas pri malnova kavalira ordeno, fondita antaŭ mil jaroj en Jerusalemo.
Kiam krucmilitistoj estis forpelitaj el Palestino, anoj de la ordeno
translokiĝis al Kipro, poste devis foriri denove al Rodiso kaj fine setliĝis en
Malto, kiu kromnomis la organizaĵon. Tie ili prosperis ĝis 1798 kiam Napoleono
okupis la insulon kaj forpelis la suspektindajn kavalirojn. Ili perdis ĉion –
la terojn, palacojn, esperojn...
Helpo venis subite kaj neatendite – el Rusio. Tie en novembro de 1796
surtroniĝis Paŭlo la 1a, malfeliĉa filo de Ekaterina la 2a, la plej sukcesa kaj
inteligenta imperiestrino de Rusio. Li okupis la tronon jam 42-jara, pasiginte
jardekojn kiel neamata filo en la ombro de sia brila patrino. Paŭlo sentis ke
li vane malŝparis preskaŭ la tutan vivon, do hastis plenumi ĉion, elpensitan
dum kvar jardekoj. La persono inteligenta, erudicia kaj idealisma, li estis ege
ambicia kaj konsideris sin savinto de Eŭropo kontraŭ la malnobla revolucia
pesto. Kaj jen aperis la neimagebla ebleco – la Malta ordeno pene serĉis
subtenon...
Paŭlo la 1a donis ĝin kaj rezulto estis nekredebla – en decembro 1798 la
ordeno elektis ĝin la granda magistro. Tio estis la unua kaj lasta fojo, kiam
la ortodoksa imperiestro iĝis reganto de la katolika ordeno. La malta kruco
aperis eĉ sur la rusia blazono!
Sed temis ne nur pri titoloj kaj simboloj. Paŭlo invitis la kavalirojn
en sian imperion kaj ili venis amase kaj alportis kun si la plej karajn
ordenajn relikvaĵojn. Ili setliĝis en la Priorata palaco, konstruita por ili en
Gatĉino apud Sankt-Peterburgo. Mi vizitis tiun palacon en 2010. Ĝi staras sur
bordo de Nigra lago, ne malproksime de la Gatĉina palaco, tamen ne videbla de
tie kaj tre soleca. Mi imagas kiel kompatindaj kavaliroj rigardis el la
kastelaj fenestroj al la larĝaj kampoj de la norda lando, kiu neniam
anstataŭigos al ili la amatan sunoplenan Malton.
Dume en la apuda palaco revis la esperplena rusa imperiestro. Jam li
unuigis la katolikan organizaĵon kaj rusian ŝtaton. Kio sekvos? Ĉu li unuigos
la katolikan kaj ortodoksan ekleziojn, kaj finos la miljaran skismon? Ĉu Eŭropo
kaj Azio unuiĝos sub lia sceptro? Ĉu la bono fine venkos la malbonon kaj
ekregos la nobla justeco surtere? Ĉu...?
Sed tiuj planoj neniam efektiviĝis. En marto 1801 Paŭlo la 1a estis
murdita en sia kastelo Miĥajlovskij, kies konstruadon li ankoraŭ ne finis. Lia
filo Aleksandro la 1a, laŭ iuj opinioj komplica en la komploto, nuligis multajn
decidojn de la patro, inkluzive la kavaliran eksperimenton. La malta kruco
malaperis de la rusia blazono, la kavaliroj foriris al Eŭropo, ĉesis revoj pri
unuiĝo de la Okcidento kaj Oriento. Post plia jardeko du kontinentoj denove
konfrontos kiam la armeo de Napoleono atakos la Rusian imperion por trovi tie sian
pereon, same kiel ĉiuj invadintoj – la antaŭaj kaj sekvaj.
Sed la Malta ordeno plu ekzistas kaj prosperas. Ĝi travivis la plej
malfacilajn jarojn danke al subteno de la kronita revulo el la fora lando kaj
transformiĝis en la unikan kvazaŭŝtatan institucion. Ĝi havas siajn terenojn,
kiuj ĝuas eksterteritoriecon same kiel ambasadorejoj. La ordeno eldonas
pasportojn, monon (eskudoj) kaj platnumerojn.
Ĝi anas en pluraj internaciaj organizaĵoj kaj lia anaro kvankam tre malmultnombra (13,5 mil homoj) konsistas precipe el influaj homoj. Do se en flughaveno vi iam vidos ulon prezenti al doganisto ruĝan pasporton kun surskribo Ordre Souverain Militaire de Malte ne konsideru lin ŝercemulo; tio estas unu el malmultaj veraj kavaliroj de nia epoko.
Ĝi anas en pluraj internaciaj organizaĵoj kaj lia anaro kvankam tre malmultnombra (13,5 mil homoj) konsistas precipe el influaj homoj. Do se en flughaveno vi iam vidos ulon prezenti al doganisto ruĝan pasporton kun surskribo Ordre Souverain Militaire de Malte ne konsideru lin ŝercemulo; tio estas unu el malmultaj veraj kavaliroj de nia epoko.
La preĝejo
Sed ni revenu al nia preĝejo. Mi pardonpetas pri longa enkonduko, sed ĉu
nun vi komprenas mian ekcitiĝon post vidi la konatan okpintan krucon sur la
templa muro?
La Malta preĝejo (Malteserkirche)
ankaŭ konata kiel la Preĝejo de Sankta Johano Baptisto troviĝas en la bela Kärntner
Strato, kiun ni jam vizitis plurfoje. Ne tre for, en la strato Johannesgasse
situas la Granda priorato de Aŭstrio, ja nenio okazas hazarde en tiu historio.
La loko mem estas ligita al la ordeno jam preskaŭ mil jarojn. La unua
preĝejo aperis ĉi tie en 1217 kaj nomiĝis Domo de magistro de la ordeno de
Sankta Johano. La Kvara krucmilito finiĝis kaj multnombraj krucmilitistoj, ofte
vunditaj kaj senhejmaj, bezonis helpon. Ili revenis laŭ tiu vojo al Eŭropo kaj
trovis ĉi tie azilon.
La nuna preĝejo estis konstruita en 1446, sed la barokan aspekton akiris
post granda rekonstruo en 1806-1808. Menciindas ke 1933 la ordeno, kies
financoj kolapsis post la Unua mondmilito, vendis la konstruaĵon al la Viena
eparĥio, sed en 1960 elaĉetis ĝin kaj restaŭris. Ŝajnas ke esti rande de plena
pereo, sed postvivi kaj refortiĝi estas sorto de tiu ĉi mirinda institucio.
Adiaŭ Vieno!
Horloĝaj montriloj memorigis al ni, ke jam tempas fini la promenadon kaj
direktiĝi al la flughaveno.
Apuda kafejo proponis kontraŭ nuraj 11,5 eŭroj tipe vienan tagmanĝon:
supo, viena eskalopo, terpomfingroj kaj poma strudelo. Ĉu ni povus rifuzi?
Denove trajno kaj la flughaveno. Oni reklamas telefonon Huawei Mate 8 –
mi havas tiun modelon kaj Lisita la antaŭan. Ni ŝategas.
Aviada kontrolado atendeble pli atente traktas mian ĉokoladan knabinon.
Kontrolistino petis ŝin forpreni ŝuojn, lasi jogurton kaj tuŝis ŝian robon per
papereto. “Ĉu pro jogurto?” miris la knabineto. “Ŝi esploras, ĉu sur via robo
haveblas spuroj de eksplodaĵoj” klarigis mi. Kion fari, tiu knabino estas tro danĝera por Eŭropo.
Ni jam trapasis ĉian kontroladon kaj atendis enaviadiliĝon kiam alia
flughavena kunlaboranto aliris al Lisi kaj petis ŝian pasporton. “Ĉu vi flugos
al Moskvo? Kie estas via vizo?” Mia enmiksiĝo ĉesigis ĉion: “Kubanoj ne bezonas
vizon por iri al Rusio”. La ulo tuj malstreĉiĝis eĉ sen kontroli miajn
paperojn: “Ĉu ŝi estas kun vi? Ho bone...” kaj li malaperis.
La lastaj horoj en
Ŝeremetevo pasis tro rapide. Jam tempas disiĝi. Taksio forportos min al alia
flughaveno kaj post kelkaj horoj mi flugos al Tjumeno. Lisita post kelkaj horoj
startos al Havano. Kiam ni renkontiĝos denove? Baldaŭ, tre baldaŭ...
Comments
Post a Comment