Siberianoj sciis festeni – abunde, kun negocista ŝiko kaj kamparana simpleco, ofte superante ĉiujn imageblajn limojn. Ni rememoru kiel okazis tiu ĉi iam fama afero – la siberia diboĉado.
Kabak
Oni kutime konsideras vodkon la nacia rusa drinkaĵo, same propra al la
rusoj kiel matrjoŝko kaj vintra ĉapo-uŝanko. Tamen antaŭ cent jaroj la tobolska
historiisto Evgenij Kuznecov skribis, ke tradicia drinkaĵo de Kieva Rusjo estis
vino, importata el Germanio kaj aliaj landoj. Kun la “pana vino” (tiel oni
nomis vodkon) la rusojn konatigis eŭropanoj, kiuj siavice ricevis recepton de
la “vivakvo” de la araboj.
Niaj prauloj kaj speciale la rusaj aŭtoritatoj rapide komprenis
avantaĝojn de tiu ĉi drinkaĵo. Laŭ ordono de la caro Ivano la Terura en Moskvo
estis malfermita la unua kabak
(drinkejo), en kiu tiutempe festenis la opriĉninanoj. Baldaŭ tra la tuta lando
diskuris la caraj ukazoj kun postulo elimini korĉma (tipo de malnova drinkejo) kaj malfermi anstataŭe la carajn kabakojn. La diferenco estis
simpla kaj grava: se en korĉma oni
povis manĝi kaj drinki, do en kabak
oni povis nur drinki.
Tiuj ŝanĝoj baldaŭ trafis ankaŭ Siberion. Antaŭ alveno de la rusoj, la
indiĝenoj ne konis vinon: la siberiaj tataroj drinkis buza (drinkaĵo surbaze de panico), dum nordaj etnoj preferis
tinkturon el amanitoj. Sed la rusaj aŭtoritatoj zorgeme trudis al ili
“civilizon”, ja tio nur profitigis la ŝtatan trezorujon. Vojevodoj ricevis
striktajn ordonojn el Moskvo: la siberiajn indiĝenojn “drinkigi kaj manĝigi
kiom eblas”. Almenaŭ pri drinkigo ili sukcesis. La rusaj koloniistoj ja ne
bezonis tian instruadon: konserviĝis letero, en kiu cara policano plendis, ke
la siberiaj kozakoj “vagadas ĉiam ebriaj, ne konate kie ili prenas [la
alkoholaĵojn]”.
En 1602 en Verĥoturje malfermiĝis la unua siberia kabak kaj en 1651 drinkejo aperis jam en Tjumeno. Okazintaĵojn
trafe priskribis la kroata pastro kaj sciencisto Juraj Križanić, tiutempe
ekzilita al Siberio. “Teleraro konvenas nur al porkejo. Drinkaĵoj estas aĉegaj
kaj vendiĝas kontraŭ diabla prezo… mastro klopodas nur laŭeble rapide ebriigi
siajn gastojn kaj transformi ilin al porkoj”.
Cetere la registaro ne kaŝis sian intencon elsuĉi per drinkejoj laŭeble
pli da mono el la poŝoj de siaj subuloj. Strikte estis gardata regulo: “Oni ne
forigu la drinkulojn el drinkejo”. Eĉ al edzinoj de ebriuloj estis malpermesite
forkonduki siajn edzojn hejmen, ĉar tio damaĝus la ŝtatajn enspezojn.
Rezulto estis prognozebla: “Nenie, nek ĉe la germanoj, nek ĉe aliaj
slavoj ekzistas tiom aĉa drinkado, nenie videblas ke en koto, sur stratoj kuŝas
viroj kaj inoj kaj mortadas de la drinkado” skribis Jurij Kriĵaniĉ antaŭ kvar
jarcentoj.
Drinkado
Kun paso de tempo la situacio ŝanĝiĝadis, sed apenaŭ pliboniĝadis. Komence
de la 20a jarcento en Tjumeno funkciis 48 drinkejoj kaj du rejnaj terkeloj kun
pokruĉa vendado. La Ŝtata vindeponejo laboris plenforte kaj la “vodka reĝo de
Siberio kaj Uralo” Poklevskij-Kozell riĉiĝis danke al ebriemo de siaj
samlokanoj.
Tjumeno konsumis jare 112 mil sitelojn da biero (1 sitelo egalis al 12,3
litroj), la siberiano averaĝe fordrinkis 27 rublojn jare (loĝanto de Eŭropa
Rusio – 12 rublojn) dum sitelo da biero kostis 1,9 rublojn.
Drinkis ĉiuj, sendepende de sekso kaj aĝo. En gazetaj kronikoj jen kaj
jen aperis sciigoj pri ebriaj adoleskoj trovitaj surstrate, sacerdotoj
perdintaj homan aspekton kaj senmemoriĝintaj kamparanoj. Feliĉe la rusa lingvo
estas perfekte adaptita al tiaj priskriboj: la verbo pjanstvovat (drinki) okupas la unuan lokon laŭ nombro de sinonimoj
(la duan lokon okupas alia verbo: porot
– vipi).
Foje okazis veraj kuriozaĵoj. Iutage teruriĝintaj urbanoj vidis homon,
kiu marŝis de proleta urborando en… brulanta jako. Oni estingis la kompatindulon,
kiu estis tiom ebria ke memoris nenion.
Ankaŭ intelektuloj suferis je la sama plago. “Loka intelektularo, ĉu
pensanta aŭ ne, de mateno ĝis vespero drinkas vodkon,” skribis Anton Ĉeĥov en
siaj vojaĝnoticoj “drinkas malbele, krude kaj stulte, sen koni limojn kaj sen
ebriiĝi; post la unuaj du frazoj loka intelektulo nepre demandas vin: “Ĉu ni
drinku vodkon?” Respondo estis ĉiam la sama.
Speciale famis pri drinkado tjumenaj negocistoj. Post “preni sur bruston”,
la negocistoj ofte aranĝis ebriajn diboĉojn sub devizo: “Sur mia vojo ne
staru!” Unu el herooj de romano Nadeĵda Luĥmanova (virino el Sankt-Peterburgo,
kiu edziniĝis al la tjumena negocisto Kolmogorov kaj kelkajn jarojn pasigis en
Tjumeno) rememoris: “Ho kiel ni amuziĝis, gesinjoroj! Ĉevalojn ni regalis per
ĉampano; jen ni veturas ebriaj, renkontas en kampo stakon da fojno, verŝas sur
ĝin vinon kaj ekbruligas, dancas ĉirkaŭ ĝi kaj koncerne damaĝojn – jen
rekompenco, ni pagas! Ĉar tio estas mia propra mono, per mia laboro gajnita kaj
mi rajtas uzi ĝin iel ajn!”
La malriĉuloj festenis malpli ŝike, sed ne malpli gaje. Tion atestis
multnombraj sensensaj korpoj, kiuj kovris la stratojn post ĉiu festo aŭ bazara
tago. La siberia klimato ne tro konvenas al tia noktado, do en 1911 en Tjumeno
estis malfermita la unua “azilo por ebriiĝintaj” – antaŭulo de la nunaj
sobrigejoj. Ĝi troviĝis en teretaĝo de la Popola Domo en strato Ilinskaja, 13
(nun – strato de la 25a de oktobro). Nun tiu ĉi domo transformiĝis al rezidejo
de la tjumena guberniestro, sed antaŭ jarcento oni donis tie al la ebriuloj
salan akvon el vazo kun peklitaj kukumoj, ŝovis sub nazon aromsalojn (solvaĵoj
de amonia hidroksido) kaj ŝaltis gramofonon por “revenigi sobran vidpunkton al
la vivo”. Sed ĉu la kompatinduloj vere deziris sobre rigardi sian mizeran
ekzistadon?
Ludkartoj
Siberianoj
havis ankaŭ alian neregeblan pasion, kiu akompanis ĉiujn senescepte festenojn –
kartoludo.
La
tjumena negocisto Nikolao Ĉukmaldin haltis ĝustatempe kaj post jaroj ŝoke
rememoris: “Kiom teruraj kartoludoj ekzistis tiutempe en Siberio!” Diri ke oni
ludis pogrande klarigus nenion, ĉar mankas ĝustaj vortoj por priskribi skalon
de tiu frenezo.
Karikaturo de Ivano Kalganov |
La
siberia verkisto Nikolao Jadrincev priridis rakontojn pri “grandegaj”
kartoludoj en San-Francisko dum la “ora febro”, kiam oni vetis por 200 kaj foje
1000 pundojn. “Al tio povas nur rideti homoj, kiuj vidis kiel ludas la
siberianoj. Ĉi tie oni vetas ĝis 7000 rublojn. Ankoraŭ vivas feliĉuloj, kiuj
dum foiro en unu fojo gajnis ĝis 90 mil rublojn. Evidente tiu
ĉi sumo kuŝis sur ludotablo”.
Tamen
ne ĉiuj sukcesis, nek ĉiam. Iam en Tjumeno famis kaj prosperis la eksiĝinta
ŝtatoficisto Unĵakov, kiu riĉiĝis danke al la kartoj. Lia granda gastama domo
ĉiam estis plena je homoj, kiuj pasigis tempon manĝante, drinkante kaj ludante.
Lin akompanis tre konvenaj amikoj-kartludistoj: la dika cinikulo Semjonov, kiu
englutadis neimageblan kvanton da vodko, majoro Eĵov kaj la eleganta advokato
Tutomir. Ili lerte engaĝis en kartoludon novan homon, jen gajnante, jen
malgajnante, ardigis lian entuziasmon kaj fine, post vidi ke la viktimo jam
englutis allogaĵon, malplenigis liajn poŝojn.
En
tiu freneza mondo plej alte oni aprezis sinregon kaj specialan kartoludan
ŝikon. Oni admiris kiel heroon la negociston, kiu vetis je unu karto 10 mil
rublojn kaj dum krupiero ĵetis kartojn dekstren kaj maldekstren, iris al alia
tablo por drinki glaseton da vodko.
En pentraĵo de la tjumena artisto Ivano Kalganov estas bildigita reala okazaĵo, kiam preterveturanta kolonelo en unu vespero malgajnis al lokaj kartofriponoj 10 mil rublojn el la ŝtata kaso. La rimarkinda detaleco kaj realeco de la pentraĵo havas tre simplan klarigon: Ivano Kalganov mem ŝatis festenojn kaj mortis pro alkoholismo antaŭ la 30a vivojaro.
Ivano Kalganov. Tjumenaj ludkartistoj. |
En pentraĵo de la tjumena artisto Ivano Kalganov estas bildigita reala okazaĵo, kiam preterveturanta kolonelo en unu vespero malgajnis al lokaj kartofriponoj 10 mil rublojn el la ŝtata kaso. La rimarkinda detaleco kaj realeco de la pentraĵo havas tre simplan klarigon: Ivano Kalganov mem ŝatis festenojn kaj mortis pro alkoholismo antaŭ la 30a vivojaro.
Ivano Kalganov. Aŭtoportreto. |
Senkapiĝintaj
pro emociiĝo siberianoj malgajnis ĉe verdaj tabloj grandajn havaĵojn. La
negocisto Maliĥ perdis tiel prosperan transportan firmaon. Reŝetnikov perdis
siajn ledfabrikojn kaj poste trenis la vivon kiel eta asekuristo. Idoj de
negocisto Kotovŝĉikov estis deklaritaj nepagipovaj ŝuldantoj kaj lia filo
trafis prizonon, kies direktoro iam estis lia patro.
Malglore
finiĝis ankaŭ la vivo de Unĵakov. Foje en unu el la famaj foiroj en Irbito li
renkontis alian, pli lertan kartulaĉon kaj malganis ĉion ĝis la lasta groŝo. La
tuta havaĵo, kolektita dum jaroj pasigitaj ĉe la kartotablo forvaporiĝis je unu
momento. La friponon trafis apopleksio kaj lia familio restis en despera
mizero.
“El aro da memstaraj
personoj, kiujn mi konis, en sekva generacio restis du-tri familioj, kies
aferoj ne kolapsis kaj kiuj normale pasigas sian vivon. Ĉiuj aliaj iĝis
viktimoj de kartoludo kaj drinkemo” malĝoje konstatis Nikolao Ĉukmaldin. La
rezulto bedaŭrinda, neevitebla, sed ĉu instrua?
Comments
Post a Comment