“Por kio oni planas altigi subvencion al la patrinoj de la novnaskitoj?
Al kiu utilos tiuj 10 mil rublojn monate? Anstataŭ doni ilin al la malriĉuloj
je la kvara generacio la ŝtato subtenu la mezan klason!” Mia kolego parolis
tute sincere, sen ajna dubo aŭ ŝajnigo. Sekvinta diskuto montris ke ŝi simple kundividas
opinion propran al sia socia tavolo. Kiel tio rilatas al la Oscar-premiita filmo de Adam McKay? Mi klarigos.
Monavidaj honestuloj
Unue iom pri la filmo mem. Oni povus nomi ĝin la senheroa dramo, ĉar
herooj en la kutima vortosenco mankas tie. La plej simpatiaj personoj estas
monavidaj financistoj, kies sola merito estas sagaco, kiu ebligis al ili
antaŭvidi kolapson de la hipoteka veziko. Kaj kompreneble profiti ĝin.
Ĉiuj mokas ilin, neniu kredas je mornaj prognozoj, ja la ekonomio
prosperas, bankoj disdonas hipotekajn kreditojn ien kaj tien, konstruaj firmaoj
realigas ĉiam pli ambiciajn projektojn, do la vetero estas tro bona por paroli
pri ŝtormo.
Tamen ili aŭguris prave kaj tio evidentiĝis kiam ili mem estis jam rande
de pereo, investinte tutajn siajn (kaj klientajn) resursojn en la katastrofan
scenaron. Feliĉe por ili (kaj terure por la tuta mondo) la plej pesimismaj
prognozoj realiĝis, la financaj piramidoj disfalis, milionoj da homoj perdis
monon ŝparitan dum la tuta vivo, estis maldungitaj, bankrotis kaj dronis je
malespero. Manpleno da la pesimismaj sagaculoj riĉiĝis.
Iuj el ili iom dubis, sed fine kondutis kiel decas al la financaj
spekulaciantoj, do vendis derivaĵojn kiujn ili aĉetis kaj tenis por tia kazo.
La mondo soifis, do kial ne vendi al ĝi akvon, rezervitan de antaŭ jaroj, kiam
ili avertis pri la venonta malsekego?
Rekompenco al ŝtelistoj
Kial mi decidis rakonti pri tiu ĉi filmo? Mi ne povas nomi ĝin talentaĵo
malgraŭ la Oscar-premio, kies ricevon eblas klarigi nur per aktualeco de la
tuŝita temo. La scenaro, kreita surbaze de The Big Short: Inside the Doomsday Machine, la publikigita en 2010 dokumenta furorlibro de la usona ĵurnalisto Michael Lewis, estas tre simpla. Fakte oni rerakontas la libron, certe kun neeviteblaj
simpligoj kaj mallongigoj.
Ĉio koncentriĝas je la centra temo, flankaj linioj mankas, la roluloj
ankaŭ parolas kaj pensas nur pri tiu financa projekto. Por klarigi al laikoj la
plej komplikajn skemojn kaj terminojn oni intermitas la rakonton per scenoj kun
gast-aktoroj, kio laŭ mia gusto aspektas simplaĉe kaj memorigas verkojn de
socialisma realismo, kie eĉ geamantoj dum privataj rendevuoj parolas pri betono
kaj antaŭtempa plenumo de laborplano.
Soho, Honkongo |
La plej valoraj mi konsideras rimarkojn en la lastaj kadreroj. La aŭtoro
amare konstatas, ke neniu el evidentaj kaj pruvitaj kulpuloj de la krizo estis
punita – nek jure, nek finance. Iuj bankistoj forlasis siajn postenojn, sorante
je “oraj paraŝutoj”, aliaj plu tenas siajn poziciojn kun sola ŝanĝo – se antaŭe
ili prenis monon rekte de la civitanoj, nun ili faras tion tra peranto forme de
la ŝtato, al kiu ili turnis sin por ricevi helpon.
Mirinda afero, ĉu ne? Se civitano bruligas sian domon kaj prezentas
plendon al asekurkompanio, oni nomas lin fripono, juĝas kaj enprizonigas. Se
finacisto konscie preteriras ĉiujn riskolimojn por persona riĉiĝo kaj poste
petas ŝtatajn subvenciojn, li... ricevas ilin kiel viktimo! Priŝtelita homo
rekompencas ŝteliston surbaze de juĝordono – vere, superrealismo regas ne nur
en la filmoj de Emir Kusturica.
Kial? Iuj akcentas je apenaŭ kaŝeblaj ligoj inter la regantaj elitoj kaj
financo-industriaj grupoj. Oni ne povas pridubi, nek ignori tion, sed ĉi-foje
mi volas atentigi pri tute alia, pure psikologia aspekto de la problemo.
Malsubtenindaj malriĉuloj
Ni revenu al mia kolego. Ŝi estas ordinara mezaĝa virino el sufiĉe riĉa
familio, do apartenas al la supra tavolo de la meza klaso. Ŝi persone ne havas
iun komercon, nek iel interesiĝas pri tio, laboras kiel dungito kaj ĝuas ĉefe
monon de siaj gepatroj kaj iom da mezgranda komerco de sia edzo. Do oni povus
konsideri ŝin ĝusta reprezentanto de sia socia grupo.
Kuangngajo, Vjetnamio |
Nia konversacio ekis de tute alia afero – ŝi petis min montri fotojn de
mia lasta vojago al Kubo kun iomaj klarigoj. Kelkaj monatoj, sume pasigitaj en
tiu mirinda insulo, kaj proksimaj personaj rilatoj al pluraj kubanoj ebligis al
mi rigardi ĉion de tute alia, neturisma perspektivo. Do anstataŭ lakitaj usonaj
aŭto-antikvaĵoj kaj brile farbitaj domoj de Malnova Havano, ŝi ekvidis sur la
fotoj malriĉajn stratojn de Mantilla, atendovicojn al malplenaj vendejoj, kion
akompanis miaj rakontoj pri homoj kiuj gajnas 29 dolarojn monate en la lando,
kie skatolo de loka biero kostas $1, kaj ĉiam devas subiĝi al multnombraj
restriktoj fare de la ŝtato, freneza en sia monavido kaj kontrolemo. Sekvis
rimarkinda dialogo.
– Sed kial ili ne fuĝas de tie?
– Kiel kaj kien? Tio estas insulo. Pasporto kostas
$100, ricevi vizon preskaŭ ne eblas kaj bileto al la senviza Rusio kostas ĉirkaŭ
$1000.
– Sed ili povus prunti monon de iu por iri al Rusio,
trovi laboron kaj redoni poste.
– Neniu en Rusio dungos eksterlandanon sen
laborpermesilo, kiun ili ne povos ricevi. Jam post unu semajno eksterlandano
devas registriĝi ĉe iu adreso, sen tio policanoj kaptos lin surstrate kaj postulos
grandan ŝmirmonon aŭ simple deportos kun malpermeso reveni dum kvin jaroj.
– Sed ili povas akiri rusan civitanecon kaj enloĝiĝi
ĉi tie! Mia patro liveras varojn al foraj vilagoj en Ĥanti-Mansio kaj mankas
ŝoforoj al li, ja lokaj aborigenoj preferas fordrinki ŝtatajn subvenciojn
anstataŭ labori.
– La rusia
civitaneco estas tre malfacile akirebla. Edzo de mia fratino estas taĝiko. Ili
geedziĝis oficiale, havas tri infanojn, li parolas la rusan, ne havas kriman
pasintecon, sed nur tri jarojn post la geedziĝo li rajtos prezenti la
civitaniĝan peton. Ĝis tiu tempo li devos trapasi plurajn burokratajn etapojn,
ĉiam pagi (oficiale kaj ne) por diversaj dokumentoj, kaj labori duonoficiale,
ĉar preskaŭ neniu dungos eĉ nuran kargoportiston sen la rusia pasporto. Tion
profitas perantoj kiuj dungigas laŭ falsaj paperoj dekojn da homoj, ricevas
ilian salajron kaj poste donas al la kompatinduloj kiom ili deziras, ofte
duonigante jam sen tio mizeran enspezon.
Mi komprenis ke mia kunparolantino neniam rigardis la aferon de tia
vidpunkto. Ŝi simple ne pensis pri tio, ja por homoj de ŝia socia grupo ĉio
estas klare: malriĉuloj ekzistas kaj multas, sed plejparte ili mem kulpas pri
sia mizero kiel homoj malkleraj, mallaboremaj kaj kutimaj al loza, senorda
vivo. Nia konversacio iom devojiĝis de Kubo. “Pri ĉio kulpas la komunistoj!”
Bone, mi mem ne estas adoranto de la kuba reĝimo, sed kiel mi jam rimarkis
aliloke, ĉu en la 1950aj jaroj ekzistis reala alternativo por Kubo?
Mantilla, Havano |
“Ili povintus aliĝi al Usono kiel la 52a ŝtato!” elbuŝigis la naivulino.
Sed eĉ se nun, post Guantanamo kaj Abu Ghraib, senkialaj murdoj de nigruloj
fare de polico kaj senfina militado, Usono estas tre malpopulara en la mondo, imagu
kiel ĝi aspektis en la 1950-1960aj jaroj? La lando, kie iu ajn povis esti
deklarita komunisto kaj pro tio malaperi el la socia vivo, lando kie regis la
rasa diskriminacio, lando kie oni murdis unue prezidanton kaj poste lian fraton, kie polico kruele dispeladis homrajtajn aktivulojn kaj rasistoj murdis iliajn gvidantojn, lando kiu subtenis diktatorajn kaj koloniismajn reĝimojn tra
la mondo kaj makulis sin je pluraj ŝtatrenversoj, komplicis je torturoj,
mensogoj kaj ekspluatado, ĉu tio estis vere dezirinda alternativo?
La Boca, Bonaero |
Kia povus esti Kubo sen komunistoj? Mi nomis apudajn ŝtatojn: Jamajko,
Honduro, Salvadoro, Haitio... “Haitianoj vivas malbone, ĉar ili mem senigis sin
je civilizo!” deklaris mia kunparolantino. “Post la sklava revolucio ili
forpelis la blankulojn dum ili mem kapablis fari nenion” – “Sed ĉu ekzistis
alia vojo? Ili forpelis sklavigantojn kaj tio estis normala reago post
jarcentoj de subpremado. Sklavgardistoj kun skurĝoj enmane apenaŭ estis gravaj
portantoj de la civilizo, kaj se paroli pri ordinaraj kamparanoj, tiuj el
Eŭropo kaj Afriko apenaŭ grave diferencis”. – “Ne, diferenco estis grandega!
Temas ne pri la rasa, sed pri kultura diferenco! Eŭropa kamparano defaŭlte
estis pli civilizita ol tiu afrika, eĉ se ambaŭ estis senalfabetaj. Kial? Nu...
li estis kristano, vizitis preĝejon, li...”. Videblis ke argumentoj elĉerpiĝis,
tamen tio ne ŝanceligis ŝian certecon.
Jam antaŭ foriri ŝi elbuŝigis la vortojn, per kiuj mi komencis tiun ĉi
artikolon. “Por kio helpi al malriĉuloj? Ja 10 mil rubloj (proksimume $170)
povas helpi al neniu”. – “Ĉu? Imagu vendistinon el superbazaro, kiu sola
kreskigas infanon kaj gajnas 15 mil monate. Tia subvencio preskaŭ duobligos
ŝiajn enspezojn. Ŝi povos aĉeti manĝaĵojn kaj vestojn por la infano aŭ pagi
luadon de loĝejo, kiun ŝi eĉ ne esperas aĉeti. Milionoj da homoj vivas tiel kaj
tio povus ŝanĝi ilian vivon”. Mia kolego enpensiĝis por momento kaj diris fine:
“Ĉu mi parolas kiel snobo?”
Ne, ŝi nur voĉigis pozicion propran al sia socia grupo, kvankam ofte iom
sinĝene vualata. Ĝi estas simpla: malriĉuloj mem kulpas pri siaj problemoj kaj
ne meritas ies helpon.
Elitulaj fabeloj
Oni povas aŭdi tion ie ajn – ĉu en Eŭropo, Azio aŭ Ameriko, ĉe
demokratiaj landoj aŭ diktatoraj reĝimoj, en la rondoj politikistaj kaj
komercistaj. Sola diferenco estas ke la politikistoj kutime klopodas ne diri
tion publike kaj malkaŝe dum la entreprenistoj ofte rekte nomas la malsuprajn
sociajn grupojn pigruloj kaj parazitoj. Kial? Ĉar ili sincere kredas je tio.
Ĉiuj konas romanon de Mark Twain “Princo kaj mizerulo”, kies herooj
interŝanĝas siajn sociajn poziciojn kaj trafas tute alian realon, kies ekziston
ili eĉ ne supozis antaŭe. Totala alfabeteco kaj ĉiama retkonekto ŝanĝis preskaŭ
nenion. Homoj kapablas nun trovi iujn ajn informojn, sed ili ne serĉas ion
ekster sia kutima vivorondo, nature limigita de ilia socia grupo.
La nunaj princoj kaj mizeruloj vivas en siaj informaj vezikoj, ili
apudas sed ne rimarkas unu la alian. Renkontiĝo de knabino el riĉa familio kun
reala vivo de kasistino el urboranda vendejo estigas ŝokon similan al tiu
spertita de la juna princo Gautama post unuafoje vidi mortinton. Genio de la
Budho riveliĝis en tio, ke li profundiĝis en meditadon serĉante kialojn de la
morto kaj sufero. La riĉuloj ne meditas, ili rapide prenas el poŝo pretan kaj
tre komfortan respondon: malriĉuloj suferas, ĉar ili estas aliaj.
Kliniko en Mantilla, Havano |
Tio estas kerno de la afero. Konkretaj argumentoj povas varii depende de
lando kaj socio, sed la baza principo ĉiam estas la sama: ni havas monon (kaj
potencon), ĉar ni estas pli bonaj ol ili. Rasisto diros rekte, ke Haitio
malriĉas, ĉar ĝin regas nigruloj. Liberalo esprimiĝos pli politkorekte:
problemojn de Haitio kaŭzis “civiliza krizo”. Dekstrulo akcentos je la “ŝtata paternalismo”, kiu fortimigas investontojn. Sed ĉiuj ili fakte diras la samon:
malriĉaj haitianoj mem kulpas pri siaj problemoj.
Kio estas la solvo? Ankaŭ ĉi tie elituloj estas mirinde unuecaj – oni
devas “gvidi kaj instrui” la malriĉulojn. Nome pro tio naskiĝas fantaziaj ideoj
kiel aliĝo de Kubo al Usono, invito de blankulaj konsilantoj al Haitio, ktp.
Tio estas logika sekvo de la ideo pri natura diferenco inter la supraj kaj
malsupraj sociaj grupoj. En la 19a jarcento oni nomis tion “blankula ŝarĝo” kaj
tiel pravigis koloniadon kaj sklavigadon de la “sovaĝuloj”. Nun oni parolas pri
la socia malrespondeco de la malsupraj sociaj tavoloj kaj pri meza klaso kiel
ilia natura gvidanto kaj kompreneble la sola subteninda grupo. Sed en realo
ĉiuj ĉi homoj ripetas la saman ideon: “Donu monon kaj potencon al ni”.
Oni povas kontesti ke ili faras tion kun bonaj intencoj, por la komunaj
bono kaj prospero. Sed mi rememoras alian, pli konvinkan agnoskon el la profeta
“1984”: “Oni prenas potencon nur por la potenco mem”. Tio estas la sola
kredinda vero.
Ĉu senelira labirinto?
Eble leganto jam tute perdiĝis en labirintoj de tiu ĉi longa teksto kaj
demandas sin, kiel ĉio ĉi rilatas al la filmo? Klarigo estas tre simpla.
Elito tenas potencon – la ekonomian kaj politikan. Registaroj, bankoj,
borsoj, amaskomunikiloj – ĉio estas kontrolata de la supraj klasoj. Ni jam
vidis ilian pensmanieron, kiu neeviteble influas ilian konduton.
Politikistoj en la demokratiaj landoj estas elektataj de la popola voĉdonado, sed tio apenaŭ estas grava obstaklo. Rigardu gazetojn, televidon, aŭskultu parolojn de famuloj – ĉiuj ripetas la samon: homo valoras nur kiel produktanto kaj konsumanto. Urboj, vilaĝoj, artoj, metioj, landoj, monumentoj, literaturoj, etnoj – ĉiuj konkuras por allogi konsumantojn kaj investantojn. Rimarkindas kaŭzinta grandan publikan indignon eldiro de la moskva urbestro Sergej Sobjanin pri malsubtenindaj urbetoj, en kiuj ja loĝas “15 milionoj da troaj homoj”. Politikistoj trumpetas pri naciaj interesoj, sed en realo la ŝtatoj subiĝas al korporacioj, kiuj diktas regulojn.
Manifestacio de sindikatoj. Bonaero, 2014 |
Politikistoj en la demokratiaj landoj estas elektataj de la popola voĉdonado, sed tio apenaŭ estas grava obstaklo. Rigardu gazetojn, televidon, aŭskultu parolojn de famuloj – ĉiuj ripetas la samon: homo valoras nur kiel produktanto kaj konsumanto. Urboj, vilaĝoj, artoj, metioj, landoj, monumentoj, literaturoj, etnoj – ĉiuj konkuras por allogi konsumantojn kaj investantojn. Rimarkindas kaŭzinta grandan publikan indignon eldiro de la moskva urbestro Sergej Sobjanin pri malsubtenindaj urbetoj, en kiuj ja loĝas “15 milionoj da troaj homoj”. Politikistoj trumpetas pri naciaj interesoj, sed en realo la ŝtatoj subiĝas al korporacioj, kiuj diktas regulojn.
Manifestacio en Rejkjaviko, Islando, 2013 |
Do ili bonege komprenas unu la alian kiel ŝakistoj kiuj povas ataki kaj
sin defendi, jen oferante siajn peonojn, jen mortigante tiujn de kontraŭulo,
sen forgesi tamen ke homoj kiuj sidas ĉe kontraŭaj flankoj de la ŝakotablo
estas bonaj amikoj. Kiam bankisto venas al politikisto kaj diras, ke li bezonas
ŝtatan helpon, ĉar senrespondecaj malaltklasanoj denove fuŝis ĉion kaj ne povas
repagi siajn kreditojn, kio minacas la sanktan posedrajton kaj la bankojn, kiuj
estas sangosistemo de la nacia ekonomio sen kiu ĉio kolapsos, la politikisto
komprenos lin kaj donos monon de la impostpagantoj prefere al tiu riĉulo ol al
solula kasistino el urboranda vendejo. Tiel okazis en Usono, Rusio kaj preskaŭ
ĉiuj aliaj landoj, trafitaj de la lasta ekonomia krizo (sola escepto povas esti
Islando).
Pro tio ĉio ripetiĝas dum jardekoj kaj jarcentoj – elituloj subtenas
elitulojn kaj la popolo kredas ke tio estas sola ebla vojo. Sed ĉu alia ebleco
vere ekzistas? Mi ne scias. La grandaj ideoj montris sin fuŝaj. Anarkiismo
havas grandan potencialon almenaŭ kiel koncepto, sed la nunaj anarkiistoj
plejparte inklinas al ŝtonĵetado kaj aŭtobruligado, kaŝante sub la ideologiaj
sloganoj sian perversan inklinon al detruado.
Occupy Central, Honkongo, 2014 |
Ĉu la situacio estas
senespera? Sed rigardu – milinoj da homoj spektis tiun tedaĵon kaj la profesia
ĵurio aljuĝis al ĝi la valoregan kinopremion. Milionoj da homoj partoprenis
protestajn movadojn en Usono, Hispanio, Honkongo, Ukrainio, Rusio kaj aliaj
lokoj sen klara ideologio, sed kun unuiganta ilin sento – kontraŭi la eliton.
Ĉiuj ili estis subpremitaj (same en la tiel nomataj “demokratiaj” ŝtatoj de la
Okcidento kaj la “aŭtoritarisma” Oriento) kaj eĉ tiuj venkintaj en realo ŝanĝis
nenion (la novan ukrainan registaron eniris homoj, kiuj jam estis en la antaŭaj
kaj la prezidantan postenon okupis miliardulo). Nenio ŝanĝiĝis krom unu afero –
la popolo komencas pensi. Eble tio okupos jardekojn aŭ eĉ jarcentojn, sed fine...
Ĉu mi estas naivulo?
Comments
Post a Comment