Tiu
tradicia rusa luktosporto havas plurajn nomojn eksterlande. En la hispana
vikipedio oni transliterigas Kulachniy boy (Pugna batalo) dum en la angla kaj la franca oni
preferis tradukaĵon Russian boxing. Mi elektis mezan vojon kaj uzos esperanto-tradukon
proksiman al la originalo – pugnolukto.
Malgraŭ populara opinio tio estis ne banala interbatiĝo, sed specifa
subkulturo kun siaj ĥierarĥio kaj reguloj. Mi rakontos pri ĝia loka variaĵo –
la pugnobatalantoj okazintaj antaŭ jarcento en la siberia urbo Tjumeno.
Batemuloj el slumoj
Pugnobatalojn
partoprenis la tutaj kvartaloj. Ofte ili dum jaroj okazis en la samaj lokoj –
sur la glacikovrita rivero Tura, apud fervoja stacidomo, akvoturo ktp. La ĉefaj
iniciatintoj estis pugnoluktaj teamoj (oni nomis ilin artel), kiujn tjumenanoj nomis parizanoj,
busarga aŭ simple varmaj buboj.
Kial la parizanoj? Eble oni ankoraŭ
ne forgesis la Parizan komunon de 1871, kiam ribelis la parizaj
malaltklasanoj aŭ lokaj batemuloj simple ŝatis melodion Parizanino.
Ĉiu teamo kontrolis
sian urboparton kaj severe punis fremdulojn, kiuj aŭdacis trapasi ĝiajn limojn.
Estro de la teamo nomiĝis atamano
(aliaj nomoj – ĉevalbredisto, baŝlik,
iniciatinto). Veran nomon de la atamano kutime anstataŭis kromnomo –
Arkadĉjo-Strekulist,
Kolĉjo-Virkoketo, Vanĉjo-Kaino ktp. Li aprobis aniĝon de novaj luktantoj, juĝis
kulpulojn kaj gvidis batalon. Se dum batalo atamano ĵetis ĉapon surteren antaŭ
si, tio signifis ordonon: stari ĝismorte. “Atamano forprenis grizan ĉapon –
metis ĝin sur vojon – Elpoŝigis tranĉilon – kaj diris: ni ne forkuros”.
Kutime
atamano havis du-tri asistantojn (unu el ili nomiĝis jesaul, kio estis suboficira rango en kozakaj trupoj), sed la ĉefa
batalpovo estis la malnovaj batalantoj (ankaŭ nomataj la enskribitoj). Aliaj teamanoj nomiĝis rjadoviĉi (ordinaruloj) kaj dum batalo devis ŝirmi atamanon kaj enskribitojn.
Aparte
staris incituloj (komenculoj, fajriguloj) kiujn famigis
ĉefe ne fortaj pugnoj, sed pika lango. Antaŭ la batalo muro kontraŭ muron ili eliris la unuaj, kun speciale preparitaj
rikanaĵoj, incitaj kantetoj (ĉastuŝka)
aŭ simple akraj vortoj por inciti kaj moki kontraŭan teamon.
Specialan rolon
ludis garmonikisto – li estis kvazaŭ batalstandardo de teamo, protektenda
fierindaĵo. Antaŭ batalo li ekludis melodiojn je specifa maniero kun ululado
kaj jelpado, do eĉ pro normala melodio kiel Saratovo
aŭ Parizanino ekbolis sango en la
vejnoj de la batalantoj.
Tjumena
pugnoluktisto videblis de malproksime: grandega ŝaravaro, galoŝoj sur la nudaj
piedoj, kepo kun plasta nigra beko, ĉemizo kun kolumo ĝis oreloj kaj super ĝi
jako, metita sur unu brakon. Ĉio ĉi estis ne nura fanfaronaĵo, sed ankaŭ
malnova kaj tute praktika tradicio. Vasta pantalono ebligis liberajn
piedbatojn. Galoŝoj aŭ altaj botoj ŝirmis piedojn kaj tibiojn kontraŭ batoj kaj
ofte kaŝis ĉe interna flanko tranĉilon. Se polico haltigis tian batemulon li
kutime prezentis sin ŝuisto, do tranĉilo aŭ aleno en boto estis nuraj
laboriloj. “En Sarai ĉiuj estas
ŝuistoj” ironie rimarkigis loka ĵurnalo en 1925.
Sarai (Tenejoj) estis bandita nesto rande de Tjumeno, kie oni fabrikis brikojn sekigatajn en multnombraj tenejoj. Tiu laboro estis malfacilega, do altiris ĉefe hieraŭajn kamparanojn, vagabondojn kaj krimulojn, ĉar la dungantoj ne tre zorgis pri dokumentoj de siaj laboristoj.
Sarai |
Sarai (Tenejoj) estis bandita nesto rande de Tjumeno, kie oni fabrikis brikojn sekigatajn en multnombraj tenejoj. Tiu laboro estis malfacilega, do altiris ĉefe hieraŭajn kamparanojn, vagabondojn kaj krimulojn, ĉar la dungantoj ne tre zorgis pri dokumentoj de siaj laboristoj.
En jakon
oni kutime metis nur la maldekstran brakon por lasi la dekstran libera. La
maldekstra maniko protektis la brakon kontraŭ batoj per bastono aŭ tranĉilo por
kio oni aplikis specialajn teknikojn. Sperta parizanino povis laŭ vestoj difini humoron de kontraŭulo. Ekzemple
jako, metita sur unu brakon signifis defion, pretecon al batalo. Eĉ pli alta
aŭdaco estis meti jakon sur ŝultrojn sen enigi la brakojn en manikojn – tio
deklaris disdegnon al danĝero. Kaj inverse – se bubo prenis jakon ĉe kolumo kaj
metis trans la ŝultron, ĉiuj komprenis ke li deziras trankvile foriri, sen
partopreni batalon kaj tio estis lia rajto. La sama jako metita super la
ŝultrojn de junulino signifis, ke nun ŝi estas okupita, do amindumi kun ŝi
eblos nur post ŝia disiĝo kun la nuna koramiko.
Ankaŭ kepo
povis multon rakonti pri sia posedanto. Tiu ŝovita sur la okulojn diris pri
nervoza stato de la bubo kaj forta maldeziro batali, do fakte minacis: “Ne tuŝu
min aŭ mi ponardos”. La sama kepo ŝovita malantaŭen, al la nuko, anoncis tute
kontraŭan, bataleman humoron. Iuj esploristoj opinias ke maniero surporti ĉapon
oblikvoflanke devenas de iamaj ĉevalrajdistaj bataloj, kiam la normale metita
ĉapo povus malutili al svingado de sabro super la kapo. Tio sonas kredeble, ĉar
pugnolukto same kiel armila batalo havis siajn regulojn, kiujn strikte sekvis
ne nur batemuloj el Sarai, sed ankaŭ
pacaj filisteroj kies batalema spirito vekiĝis nur en tiuj tagoj.
Donu batalon!
Je
destinita tago la plej fervoraj luktantoj kun garmonikisto trairis sian
kvartalon, kunvokante kamaradojn. Al batalejo oni diris grupe, kantante sub
garmonikon incitajn kantetojn. La unuaj sur batalkampon elkuris
etuloj-fajriguloj, 7 ĝis 12 jarojn aĝaj, kiuj kun krio “Donu batalon!” sin ĵetis
kontraŭ malamika muro. La atamanoj incitis ilin, kunigante en densan amason dum
aliaj batalantoj emociiĝis ĝis maksimume batalema stato. Poste komenciĝis
totala batalo, kiu finiĝis per fuĝo de unu flanko, persekutata de venkintoj.
La tjumena
negocisto Nikolao Ĉukmaldin rememoris en 1863 ke fojfoje samtempe okazis kelkaj
antaŭaj interpuŝiĝoj kaj nur en krepusko komenciĝis vera batalo kun partopreno
de plenkreskaj luktantoj. En amasaj tumultoj, aranĝataj sur glacio de la rivero
Tura, renkontiĝis ĝis 500-600 viroj. Laŭ atestoj de samtempuloj, ili luktis
kruele, arde, verve. Kutime jam post duonhoro unu el la flankoj trabatis la
muron el kontraŭuloj kaj postkuris la venkitojn.
La scenon
observis multnombraj spektantoj, inter kiuj estis famaj komercistoj, patroj de
la urbo. La ĝismorta batalo fajrigis ilian sangon, do la korpulentaj,
respektataj viroj tremis pro ekscitiĝo, stamfis kaj snufis, kriante: “Batu niaj,
batu! 25 rublojn por vodko! Sitelon da vodko!» Cetere
temis ĉefe pri la sporta, konkura ekscitiĝo, ja neniu vere koleris kontraŭ la
malamikoj. Nikolao Ĉukmaldin rimarkigis, ke post batalo la venkintoj kaj la
venkitoj pace festenis kune, verve promesante unu al alia ke ja sekvan fojon
ili nepre…
Lokaj
aŭtoritatoj kompreneme rilatis al la pugnobataloj, nemalofte la policistoj mem
partoprenis aŭ almenaŭ ĉeestis ilin kiel observantoj. Sporadaj provoj
elradikigi la tradicion tute fiaskis. En 1863 tjumena policestro postulis de la
batalantoj disiri, sed responde aŭdiĝis: “Foriru, via moŝto, tio ja venas de
niaj praavoj” – kaj li prudente sekvis la sugeston. Duonjarcenton poste polico
verŝis sur batalantojn glacian akvon el fajrobrigada tubo, sed same senrezulte.
Eĉ la sovetia potenco
dum longa tempo ne povis ĉesigi la popolan batalemon. Kiam en 1923 milico
detenis partoprenantojn de pugnobatalo, tiuj klarigis sian konduton laŭe al la
epoko: “Ni okupiĝas pri fizika kulturo, iĝis sportistoj kaj trovas en tio grandan
feliĉon!” Malnovaj tjumenanoj rememoras ke la lasta pugnobatalo, en kiu
partoprenis nur 20 batalantoj, okazis en Sarai
en 1946.
Bonege!
ReplyDelete