“Diru, kiom da mondmirindaĵoj ekzistas? Vi verŝajne diros – sep. Vi eraras – ok kaj la oka mondmirindaĵo, alirebla por ĉies kontrolado, superas multajn mirindaĵojn de la antikva historio. La oka mondmirindaĵo – la tjumenaj pontoj…”
Tjumeno kontraŭ
Babilono
Per tiuj ĉi
vortoj komencis sian raporton vojaĝanto, vizitinta la urbon en 1866. La
tjumenaj pontoj tiom ŝokis la aŭtoron, ke li konsideris ilin pli granda mirindaĵo
ol la famaj pendoĝardenoj de Semiramiso. “Tiuj mirigis la samtempulojn per tio,
ke kuŝante sur fostoj ŝajnis esti pendantaj en aero” klarigis li “do kion oni
povas diri pri la tjumenaj pontoj, sub kiuj fostoj komplete putriĝis kaj kiuj
nun pendas super abismoj, subtenataj sole de la preĝoj de la civitanoj!”
Ni rememoru
nur tri la plej malnovajn tjumenajn pontojn. Ili preskaŭ same aĝas kiel la
urbo, do meritas nian atenton.
Malvasta fortikaĵo
Jam kelkajn
jarojn post la fondo de la unua rusa urbo en Siberio mankis spaco en la
malgranda Tjumena fortikaĵo, do ĝiaj loĝantoj komencis tralikiĝi eksteren. La
fortikaĵo aperis sur krutaj bordoj de du riveroj – Turo kaj Tjumenko, ĉe la
riverbuŝo de Tjumenko, kiu tiuloke alfluas Turon.
La unuaj
setliĝis en Transriverejo (do trans la rivero Turo) negocistoj el la fora
Buĥaro, venintaj al Tjumeno kun siaj karavanoj. En 1596 tjumena vojevodo, post
ricevi aprobon de la caro Teodoro la 1a, permesis al ili resti por vintrumado –
ĝis fina disvendo de alportitaj varoj. Tamen temis pri la fremduloj, do oni
setligis ilin je alia bordo de Turo – tiel estis fondita la Buĥarskaja sloboda
(Buĥara kvartalo).
Nikolskij-ponto |
Kvin jarojn
poste kun simila peto venis la tjumenaj ŝtataj koĉeroj. Salajroj ne sufiĉis por
vivteni la familiojn, do ili kultivis kampojn trans la rivero Tjumenko kaj
falĉis herbon ĉe la buŝo de la rivero Babarinko, plia alfluanto de Turo. Veturi
tien el la fortikaĵo ĉiutage estis malfacile, ja vojoj estis en terura stato.
Krome tataroj el apudaj vilaĝoj ofte ŝtelis garbojn, lasitajn en kampoj. La
koĉeroj sendis larmoplenan leteron al la caro Boris Godunov, li kontentigis la
peton kaj tiel en 1605 en Transtjumenko aperis Jamskaja sloboda (Koĉera
kvartalo), kies centro estis strato Jamskaja.
Tiel en la
unuaj jaroj de sia historio Tjumeno disiĝis je tri partoj, fortanĉitaj unu de
alia per riveroj. Do kion povis fari la tjumenanoj? Nur konstrui pontojn…
La fratoj Eble kaj
Espereble
La unuan
ponton tjumenaj kozakoj konstruis antaŭ kvarcent jaroj. Nun ĝia fora posteulo
konektas la urbocentron kaj Transtjumenkon kaj fiere nomiĝas Nikolskij (la
Nikolaa). La eta garnizono ne tro zorgis pri inĝenieraj trukoj, do oni simple
forfosis la krutajn riverbordojn kaj starigis teran digon super la rivero
Tjumenko. Cetere descenda kaj ascenda vojoj estis tiom krutaj, ke ne ĉiu ĉevalo
sukcesis trapasi ilin, speciale laŭ glacikovrita surfaco aŭ kun peza kargo.
Do en 1728
la ponto estis komplete rekonstruita kun ĝenerala ŝanĝo de ĝia konstrukcio.
Ĉi-foje laboris fakuloj kaj la rezulto mirigas eĉ post tri jarcentoj. La ĉefa
specifaĵo de la nova ponto estis ke ĝia alteco. Ĝi estis samnivela al la bordoj
de Tjumenko kaj tute senklina. La ascendo kaj descendo ne iĝis pli facilaj, sed
tute malaperis.
Ŝtalaj konstrukcioj kaj ferbetono ankoraŭ ne ekzistis, do la tjumenaj konstruistoj starigis la ponton sur lignajn trabarojn, kiuj altiĝis de sur la riverfundo forme de turoj. Inter ili oni lasis spacon por akvofluo kaj supre metis lignan pavimon. La plej alta trabaro atingis 21 metrojn, la ponto estis 162 metrojn longa kaj 8,5 metrojn larĝa.
Tjumeno en gravuraĵo de Johann Wilhelm Lürsenius |
Ŝtalaj konstrukcioj kaj ferbetono ankoraŭ ne ekzistis, do la tjumenaj konstruistoj starigis la ponton sur lignajn trabarojn, kiuj altiĝis de sur la riverfundo forme de turoj. Inter ili oni lasis spacon por akvofluo kaj supre metis lignan pavimon. La plej alta trabaro atingis 21 metrojn, la ponto estis 162 metrojn longa kaj 8,5 metrojn larĝa.
Eble la
konstrukcio estis tro komplika aŭ la konstruado tro kosta, do ekde tiam neniu
riskis ripeti ĝin. Dum postaj rekonstruoj oni elektis pli simplan vojon, igante
la tjumenajn veturantojn plonĝi al ravena abismo kaj grimpi laŭ preskaŭ
vertikalaj deklivoj.
La flosponto trans la rivero Turo |
Pro tio la
ponto plurfoje estis mallaŭdata de samtempuloj. Vojaĝanto, traveturina Tjumenon
en 1886, sarkasme rimarkigis ke evidente ĝin konstruis la “fratoj Eble kaj
Espereble”. Kompreni ĝian konstrukcion li ne povis, ĉar flankoj estis komplete
tabulkovritaj. Tamen li rimarkis ke la pavimo jam enfalis kaj post paroli kun
inĝenieroj, konstruintaj en la raveno akvotubaron, li eksciis, ke dum veturado
de kaleŝoj sur iliajn kapojn faladis grandaj trabopecoj tiom putraj, ke oni
povis trapiki ilin per bastono. Laŭ opinio de fakuloj, la ponto teniĝis sole
danke al “reciproka premado kaj kluĉado de la partoj”.
Fine la
optimisma vojaĝanto promesis al la legantoj: “Kiam ĝi falos, kaj spertuloj
diras, ke tio okazos baldaŭ, do se mi estos ne partoprenanto, sed nura
atestanto de tiu ĉi katastrofo, mi tuj skribos al vi”.
La katastrofo
evidente ne okazis. Tamen eĉ nun, en la 21-a jarcento la tjumenaj “kaleŝoj” plu
plonĝas al profundejo de la raveno, forfosita de iliaj prauloj antaŭ kvar
jarcentoj kaj tute ne imagas ke iam ĉio ĉi aspektis aliel.
La unua falo
Cetere
necesas mencii, ke trans la rivero Tjumenko kondukis ankaŭ alia ponto –
Gorodoŝĉenskij (la Remparburga), kies posteulo ĝis nun staras en strato
Perekopskaja. Laŭ opinio de la menciita vojaĝanto, tiu konstruaĵo ensorbis
karakterajn trajtojn de sia kreinto – la urbestro kaj negocisto Propokij
Podarujev.
Nikolskij-ponto |
“Dezajnon
de tiu ĉi ponto evidente faris vulpo, kiu kuris kaj per sia vosto forbalais
spurojn; tiome ĝi estas neesprimeble kurba, faras tian arkon, ke oni surveturas
ĝin flankenire kaj ĉevalo, kvazaŭ sub generalo dum parado, karakolas flanke ĝis
la ascendo” emociiĝis la aŭtoro, agnoskante ke tio certe estas “fajne ĝentila,
sed ekstreme malkomforta veturmaniero”.
La
konstrukcion de tiu ĉi ponto li nomis la plej aĉega el ĉiuj viditaj de li en
Tjumeno. “Da ligno oni forkonsumis por ĝi verŝajne ne malpli por necesus por
konstruado de urbeto” sarkasme rimarkigis la vojaĝanto. Feliĉe jam en 1886 la
ponto estis agnoskita maltaŭga kaj fermiĝis post kiam tra ĝi falis “du bovinoj
kaj unu virino”. Kaj tio estis ne la lasta falo en la tjumena pontohistorio…
Flosanta mirindaĵo
Cetere
apenaŭ la tumenanoj plendis tiutempe pri tiaj bagatelaĵoj kiel kruteco de la
ponto trans Tjumenko. La ĉefa problemo dum la tuta urbohistorio estis superi
oble pli larĝan riveron Turo. Lokaj sprituloj ofte mokis ĝiajn malprofundejojn,
dirante ka Turon en iuj jaroj “kokinoj transvadas”, tamen konstruado de normala
ponto trans tiu ĉi obstaklo estis la tasko neplenumebla por la urba buĝeto.
En 1796 oni
sukcesis konstrui ĉe la buŝo de Tjumenko nuran flosponton, kiu konsistis el du
kluĉitaj flosoj. Por tralasi barĝojn, ŝipojn kaj flosarojn de arbohakistoj oni
disigadis ĝin kaj poste unuigadis denove. Dum tiu tempo la vivo en transpasejo
haltis kaj la urbanoj povis nur pacience observi kiel laŭ la rivero malrapide
moviĝas vicoj de flosoj, sur kiuj sidas tataroj-flosistoj kaj kantas siajn
tristajn kantojn.
Vintre oni
transriveriĝis laŭ glacio kaj en intersezonaj periodoj (printempe kaj aŭtune)
funkciis la tiel nomata “memflugilo” – pramo, ŝnurligita al bareloj, drivantaj
ĉe ankro apud la Triunia monaĥejo. Ĝi estis movata de riverfluo laŭ duoncirklo
de unu bordo al alia kaj direktiĝis de stiristo. Transriveriĝo sur tiu ĉi ponto
kostis 1 ĝis 2 kopekojn.
La flosponto trans la rivero Turo |
Tamen eĉ
tiu malfacile manipulebla posedaĵo allogis atenton de entreprenemuloj. En 1806
la filistero Alekseo Konuŝin deklaris, ke la flosponto estis konstruita
proprakoste de li mem – surbaze de interkonsento kun urbestro, promesinta al li
rajton dum kvar jaroj preni pagon de la veturantoj. Malgraŭ manko ĉe la petanto
de iuj ajn paperoj, konfirmantaj liajn vortojn, la afero estis plurfoje
traktata en diversaj instancoj kaj nur la siberia generalo-guberniestro Ivan
Pestel finis tiun ĉi proceson. La urbo restis la pontoposedanto dum la unua
tjumena entreprenĉasisto gajnis nenion. Cetere sian malvenkon li klarigis per
intrigoj de enviuloj, kiuj laŭdire vidis kiel la veturanta laŭ la ponto
tobolska guberniestro Aleksandr Aljabjev “dignis… esprimi al li buŝe dankemon
pro la konstruado de la ponto”.
Malfacilas
kompreni kion admiris en tiu ĉi konstruaĵo la patro de la fama komponisto,
tamen ni certas pri alia afero – la ordinaraj tjumenanoj dum la transriveriĝo
elbuŝigadis tute ne dankvortojn. Malfacilaĵoj komenciĝis jam antaŭ veni al la
ponto, kiu situis ĉe la buŝo de Tjumenko, kie nun troviĝas enveturejo de la
parkumejo. “Ascenda kaj descenda vojoj ĝiaj estas terure krutaj” plendis
samtempulo “tamen alia veturejo mankas, do tre simple: se vi ne deziras
piediri, do krucosignu vin, lasu animon je dia dispono kaj ek!” Kiam la vojo
kovriĝis per glacio la “spertaj ĉevaloj” laŭvorte sidiĝis sur malantaŭaj kruroj
kaj rampis malsupren sur siaj kvar ferumoj, tenante sin iom flanken kaj tiel
preventante rapidan glitadon de kaleŝo aŭ koĉo.
|
Junaj malspertaj
ĉevaloj en tiaj kazoj ekflugadis draste – la ĉevalo kun disŝirita jungilaro
flugis je unu direkto, la pasaĝeroj je alia, sekvataj de propra kaleŝo. “La estimata konstruisto mem jam flugis
dufoje kaj lastan vintron batiĝis tiom forte, ke unu semajnon kuŝis kaj ĉirkaŭ
monato lamis” rimarkigis la vojaĝanto.
Tamen eĉ
somere descendo al la ponto estis afero ege malfacila. “Kamparanoj ŝvitante,
kriante kaj insultante, preskaŭ sur manoj forportas malsupren unu koĉon post
alia, kaj kiam oni alportis ĉiujn koĉojn sur la ponton, iras ĝis la ascendo, ĉi
tie denove, kaptante timonojn, superstreĉiĝintaj pro penado kaj kriado, oni
altiras koĉon post koĉo sur la sekvan bordon” teruriĝis la observanto.
Por ke la
bildo estu kompleta, mi aldonu ke organizado de la trafiko estis ege fuŝa. Fine
de la 19a jarcento ĝin gvidis iu speciala “pontisto” – dikega viro, kiu kutime
sidis meze de la ponto en kaleŝo kaj laŭte insultis. La flosoj estis disigataj
laŭ ne horaro, sed deziro de gardisto, la averta flago ne estis hisata, do nur
post veni surloken la urbanoj povis ekscii en kia stato troviĝas la
transpasejo. Nemalofte ili devis atendi po du-tri horojn ĝis momento, kiam
ĉifonuloj el punlaboristoj kun terura sakrado unuigos la pontoduonojn, haste
kluĉinte ilin per grandegaj najloj.
Malnovaj
urbanoj rakontis, ke foje de sur la disigita ponto falis en la riveron la tuta
fajrobrigado, kiu hastis al incendio en Transriverejo. Ekde tiam oni sciigis la
fajrobrigadistojn, kiuj sidis ĉe la malnova urbodomo, pri pontodisigoj.
La katastrofo je 9-55
Oni plurfoje parolis pri neceso konstrui normalan ponton trans Turon. Komence de la 20-a jarcento eĉ estis establitaj specialaj komisionoj ĉe la Urba Dumao, kiuj pritraktis diversajn konstrukciojn, sed ne sukcesis solvi la ĉefan problemon – mankon de mono en la urba buĝeto. La lasta obstaklo cetere estis superebla danke al la negocisto Andreo Tekutjev, kiu antaŭ sia morto en 1916 testamentis tiucele al la urbo grandan sumon. Sed sekvan jaron okazis la revolucio, la urbo estis okupata jen de la blankuloj, jen de la bolŝevistoj kaj ĉiu nova potenco komencis de konfiskado.
La unua stabila ponto trans la rivero Turo |
Finfine la ponto estis konstruita en 1924-1926. La laboroj okazis ĉefe vintre: la konstruistoj forhakis glacion ĝis akvo, atendis ĝis tiu glaciiĝos kaj elhakadis denove – do formiĝis siaspeca glacia glaso. La ponto situis samloke kiel ĝia flosanta antaulo – ĉe la buŝo de Tjumenko. La du centraj sekcioj estis dezajnitaj tiel, ke sub ili povis libere trapasi riveraj ŝipoj. Arkoj fortikigis la apogilojn, kiuj situis ĉe la bordoj kaj en la riverfluejo. Tamen printempe ĉirkaŭ ili ĉiam deĵoris uloj kun hokstangoj por ke glacio ne amasiĝu kaj ne detruu la apogilojn.
La damaĝita ponto trans la rivero Turo. 1982. |
Dum sia duonjarcenta historio la ponto kelkfoje brulis kaj la 8an de julio 1982 je 9-55 matene ĝia centra sekcio falis de sur la apogiloj en la riveron. Surponte en tiu momento troviĝis kelkaj stratpurigistoj, morotciklisto kaj itinera taksio. La juna motorciklisto falis kaj pereis dum ŝoforo de la taksio Gennadij Reŝetnikov sukcesis deteni la buseton, pro kio estis premiita per horloĝo.
La ponto de Geamantoj |
Baldaŭ la ponto estis komplete malmuntita kaj la 26an de julio 1987 apude malfermiĝis la piedira stajnoponto, poste nomita la ponto de Geamantoj.
Jen interesa afiŝo! Dankon.
ReplyDeleteDankon kara :)
DeleteMiraklo -> mirindaĵo, ĉu ne?
ReplyDeleteMiraklo signifas ion alian
Hm, eble vi pravas.
Delete