Komence de
la 2000aj jaroj preterirante malnovan domon apud la Tjumena provinca filarmonio
mi hazarde levis rigardon al ĝia fasado kaj haltis mirigita: de sur la frontono
rigardis min… la Stelo de Davido! Cetere mirigis min ne la simbolo mem (ĝi nur
reokupis sian iaman lokon), sed majstreco de la konstruistoj kiuj redonis al la
konstruaĵo la originan aspekton, konatan laŭ raraj fotoj nur al malvasta rondo
de lokhistoriistoj.
|
Domo de Brandtoj |
Tamen la
historia justeco regis ne tre longe. Jam post du tagoj la frontono denove
malpleniĝis – la stelo malaperis, kvazaŭ iu timis je nura penso ke iam en
Tjumeno loĝis judoj.
|
David-stelo jam malaperis |
Nu, kion fari, ni lasu tiun stultaĵon al la timemaj
ŝtatoficistoj kaj diru la veron: judoj loĝis en la unua rusa urbo de Siberio.
Ili negocis en siaj butikoj, laboris en metiejoj, preĝis en sinagogo kaj tute
malkaŝe kaj fiere ornamis fasadojn de siaj domoj sur la Cara (!) strato per la
fama biblia simbolo. Do ankaŭ ni rememoru kiel vivis tiu specifa komunumo – la
judoj de la malnova Tjumeno.
La Brandtoj
Inter la
plej influaj judaj familioj de la urbo antaŭ jarcento estis la Brandtoj,
posedantoj de la menciita domo sur la strato Respubliki 36 (ĝis 1918 ĝi nomiĝis
la Cara strato). Fondinto de tiu ĉi familio evidente estis Ĥaim Lejboviĉ
Brandt, la emerita soldato, aliĝinta al la urba komunumo en januaro 1874.
|
Domo de Brandtoj, komenco de la 20a jarcento |
Ĝenerale al
la judoj estis malpermesite loĝi ekster la Setla zono lokita en la okcidentaj
partoj de la Rusia imperio (Ukrainio, Belorusio, Baltio). Oni konsideris ilin
tro aktivaj kaj lertaj komercistoj kun kiuj ne kapablos konkurenci aliaj etnoj.
Plej verŝajne Ĥaim Brandt ricevis loĝpermeson kiel emerita soldato, kiu
militservis en Tobolska gubernio kaj decidis resti en la jam konataj lokoj (la
leĝo permesis tion). Li edziĝis kaj plenumis unu el la plej gravaj bibliaj
ordonoj – naskigis la idojn. Ni scias pri du liaj filoj – Iosel kaj Lejba.
|
Domo de la sinagogestro Altŝuller |
Iosel
posedis la menciitan domon ĉe angulo de la stratoj Cara kaj Sadovaja (nun
Dzerĵinskogo). En la unua etaĝo troviĝis butiko kie aĉeteblis horloĝoj,
juveloj, bicikloj, kudromaŝinoj, gramofonoj, optikaĵoj kaj se kredi al la
reklamo la elekteblo estis grandega. La butiko funkciis laŭ kutima por tiu
epoko horaro: de la 8a matene ĝis la 7a vespere kaj nur en labortagoj.
|
Stampaĵo de Altŝuller-vendejo |
Similan
butikon li havis en la urbo Kurgano, sed tie krom horloĝoj kaj oraĵoj vendeblis
ankaŭ la “grena pano”. La firmao de Iosel havis reprezentejojn en Moskvo (en la
strato Varvarka) kaj Berlino (en Little-Strasse). Do la komerco prosperis kaj
sufiĉis por ne zorgi pri ĉiutaga manĝo por la infanoj, kiuj vere abundis en la
familio.
|
Juda tombo en Tjumeno |
Iosel
Brandt havis kvar idojn, sed al lia frato Lejba ties juna edzino Ĥanna jam
antaŭ sia 30-jariĝo naskis naŭ heredontojn: Girŝ, Benjamen, Jona, Elija,
Israelo, Abrahamo, Boruĥ, Mordeĥaj, Jozefo kaj Noĥim. Kvar el ili mortis en la
beba aĝo, kio estis normala afero por tiu tempo.
|
Paroĥeto el Tjumena sinagogo |
La frato Lejba
ankaŭ sukcesis kiel komercisto – li havis en Tjumeno kaj Tobolsko butikojn de
pretaj vestoj, kie aĉetumis ĉefe mezaklasanoj, ne kapablaj mendi la vestojn ĉe
tajloro. Rimarkindas ke en reklamafiŝoj li fiere nomis sian firmaon, fonditan
en 1885, “la plej malnova kompanio de Tjumeno”.
|
Domo de dirigento Bejn |
La domo de
Iosel Brandt konserviĝis ĝis niaj tagoj, kvankam ĝia aspekto grave ŝanĝiĝis.
Malaperis balkonetoj en la dua kaj tria etaĝoj, la enirejo estas translokita,
ne plu videblas plurmetraj literoj “I. Brandt”, kiuj ornamis la orientan muron.
Do ĉu havis ŝancon postvivi la Stelo de Davido? Ĝi apenaŭ povus plendi pri sia
sorto, ĉar ĝis antaŭnelonge atenta observanto povus trovi sur la frontono
konturojn de la antikva simbolo, heziteme forigita unue en la komunisma kaj
denove en la kapitalisma periodoj.
|
Sinagogo, la 1990-aj jaroj |
Similaj
steloj videbliĝis sur la fasadoj de la apuda domo de Ŝajĉik (nun en ĝi troviĝas
la filarmonio) kaj sur la domo de Mendel Overŝtejn, kio neniel ĝenis carajn
ŝtatoficistojn, nek ortodoksa-islaman loĝantaron…
|
Domo de Ŝajĉik, la 1930-aj jaroj |
Ni ne scias
kiaj estis rilatoj inter la Brandtoj kaj la sovetia potenco. Somere 1918 Lejba
Ĥaimoviĉ ricevis jenan mesagon: “La Konsilio de la Urba mastrumado petas vin
pruntedoni portempe – por du aŭ tri tagoj – liniilon, kiu estos redonita al vi.
Prezidanto de la Konsilio”. Ĉu la negocisto ne donis al la komunistoj tiun
liniilon aŭ ĉu donis, sed malĝustan – apenaŭ ni iam ekscios tion. Sed ni
centprocente certas pri alia afero: la domo de Brandt estas forprenita dum la
ŝtatigo kaj neniam redonita al siaj posedantoj.
La Overŝtejnoj
Ĉe la angulo
de la stratoj Respubliki kaj Kirova (antaŭe – Vojnovskaja), kontraŭ la Instituto
pri kulturo staras duetaĝa domo kun litero “T” sur la frontono. Nun tio estas
nura teknikejo de la telefonstacio, sen afiŝo kaj publika enirejo, do nenio
sugestas ĝian iaman gloron. Tamen antaŭ cent jaroj ĝi estis la koro de domaro
de plia juda negocisto – Ŝloma Mendeleviĉ Overŝtejn. En la supra parto
troviĝis filio de la Rusa por ekstera komerco banko, je la unua etaĝo situis
apartamento de la posedantoj kaj ilia butiko de pretaj vestoj.
|
Domo de Overŝtejnoj, la 1930-aj jaroj |
Antaŭuloj
de Ŝloma plej verŝajne venis al Siberio en katenoj kaj estis setligitaj en
Jalutorovska distrikto, de kie poste translokiĝis al Tjumeno. Komence de la 20a
jarcento tio estis jam prospera familio kun forta ekonomia bazo.
|
Ĉi tie staris mikveo |
Estante influa
homo, Ŝloma Overŝtejn foje rolis kiel reprezentanto de la juda komunumo en
intertraktoj kun la urba potenco. En 1900 li kun Iosel Brandt ricevis permeson
konstrui mikveon – specialan ejon, kie la judinoj ĉiumonate faras ritajn sinbanojn.
La severa judisma tradicio postulas ke akvo en mikveo estu flua kaj freŝa, do
ĝi estis konstruita en la Laminskij raveno, kie la strato Herzen kruciĝas kun la
Polica strato (nun – Turgenev). Laŭ rememoroj de maljunuloj tie ankoraŭ en la
1940aj jaroj fluis rojo, kiu provizis per akvo apudajn domojn kaj la “judan
banejon” kiel oni foje nomis mikveon. Dum la lasta duonjarcento la raveno grave
vastiĝis, englutinte plurajn domojn, inkluzive la tjumenan mikveon.
|
Domo de Overŝtejnoj, la 1990-aj jaroj |
Tamen la
domo de la Overŝtejnoj plu staras, postvivinte siajn unuajn posedantojn. En
1918 la bolŝevistoj ŝtatigis ĝin. La negociista edzino Ĥavva Davidovna skribis
leterojn kaj petojn, sed sen videbla rezulto kaj post unu jaro fuĝis kun
retiriĝantaj blankarmeaj trupoj. Ŝloma sukcese postvivis la tumultajn jarojn de
la Enlanda milito en Tjumeno kaj eĉ trovis en maljunaĝo la novan familian
feliĉon, edziniginte la 30-jaran rusinon Nadeĵda Pavlovna. Tamen reveni al sia
domo li jam ne povis – baldaŭ tie eknestis la telefonstacio kaj plejparto de la
domaro estis ebenigita kiel nebezonata.
|
Domo de Overŝtejnoj, la 1990-aj jaroj |
Dum iu
tempo la Davido-stelo ankoraŭ beligis la frontonon, memorigante pri ties iamaj
mastroj. Poste ĝi estis forigita, restis nur spuro, sufiĉe bone videbla. En la
1990aj jaroj ĝian lokon okupis litero “T” (la iniciaĵo de la telefonfirmao
Tjumentelekom), kiu jam baldaŭ perdis sian signifon kun likvido de la kompanio.
Samtempe surloke de la malaperinta balkono estis kreita iu stranga pastiĉo.
Sinagogo
Tamen ne
estingiĝis lumo de la Davido-stelo, kiu plu brilas super Tjumeno, kvankam ne en
la ĉefa strato, sed tre apude – sur tegmento de sinagogo en la Kirov-strato. Ĝi
estis solene malfermita la 26an de aŭgusto 1912. En la ceremonio partoprenis la
plej influaj homoj de la urbo kaj la urbestro Andrej Tekutjev, kiu grave
kontribuis al la konstruado, propramane tranĉis la malferman rubandon.
|
Tjumena sinagogo |
En 1930 la
sinagogo estis fermita, same kiel plejparto de la urbaj preĝejoj, “laŭ petoj de
la judoj-laboristoj” kaj post jardekoj de neglekto la konstruaĵo grave
kadukiĝis. Falis la tegmento, rompiĝis la planko, subteraj akvoj detruis la
fundamenton…
|
Sinagogo en la 1990-aj jaroj |
Sed foje mirakloj okazas
kaj en 2001 denove ekbrilis lumo en la restarigita sinagogo. Dum la malferma ceremonio
la ĉefa rabeno de Rusio Adolfo Ŝajeviĉ kaj la urbestro Stepan Kiriĉuk kune
najlis ĉe la enirejo mezuzon, gardanton de la juda hejmo.
|
Tjumena sinagogo |
Eksonis vortoj de
biblia preĝo, la volvolibro Torao revenis al la destinita por ĝi niĉo kaj la
stelo de Davido denove brilas super la malnova siberia urbo kie jam pli ol kvar
jarcentojn kunloĝas pace la ortodoksuloj kaj katolikoj, islamanoj kaj judoj.
Comments
Post a Comment