Kiel
ŝanĝiĝis ĉiutaga vivo post la Oktobra revolucio? Por trovi respondojn ni
revenu al Tjumeno de la 1920-aj jaroj.
Kie naskiĝis abieto?
Ne ĉiu tjumenano
povis respondi tiun ĉi demandon, kvankam la respektiva poemo aperis jam en 1903
kaj post du jaroj transformiĝis al la kanto, kiun ĝis konas ĉiu rusia infano…
Cetere ni ne tro hastu en nia rakonto.
La 7an de
novembro 1917 (la 25an de oktobro laŭ julia kalendaro) okazis evento, kiun oni
ĝis nun nomas malsame – iuj parolas pri revolucio, aliaj pri ŝtatrenverso. Alveno
de la sovetia potenco al Tjumeno grave prokrastiĝis. Fine okupi la urbon la
Ruĝa Armeo sukcesis nur la 8an de aŭgusto 1919 (omaĝe al tiu ĉi tago estas
nomita strato en la urboparto Cara Remparburgo).
La novaj aŭtoritatoj deziris scii pri la tjumenanoj ĉion: kion ili spektas en kinejoj kaj teatro, pri kio parolas en amika rondo, kion kaj kiel festenas. Bolŝevikoj ne ŝatis kiel la urbanoj pasigas libertempon: festoj estis ĉefe religiaj kaj amuziĝoj tro petolaj por civitanoj de la proleta ŝtato.
La novaj aŭtoritatoj deziris scii pri la tjumenanoj ĉion: kion ili spektas en kinejoj kaj teatro, pri kio parolas en amika rondo, kion kaj kiel festenas. Bolŝevikoj ne ŝatis kiel la urbanoj pasigas libertempon: festoj estis ĉefe religiaj kaj amuziĝoj tro petolaj por civitanoj de la proleta ŝtato.
Ili
komencis de la festoj. Unue la sovetia potenco ne tro insistis pri ŝanĝoj kaj
eĉ deklaris 12 ĉefajn kristanajn festojn kiel ripoztagoj. Oni provis lukti
kontraŭ la “religia opiumo” per alternativaj aranĝoj – la “komsomola pasko” kaj
la sama kristnasko.
En tiuj tagoj lokaj komsomolanoj marŝadis laŭ stratoj kun torĉoj, kriante arogajn kontraŭreligiajn kantetojn (ofte ofendajn), incitadis la kredantojn kaj foje rimpadis fenestrojn en preĝejoj. Tamen baldaŭ oni komprenis ke tio pli similas al grupa huliganado kaj ekde 1923 tiaj marŝoj ne plu okazis.
En tiuj tagoj lokaj komsomolanoj marŝadis laŭ stratoj kun torĉoj, kriante arogajn kontraŭreligiajn kantetojn (ofte ofendajn), incitadis la kredantojn kaj foje rimpadis fenestrojn en preĝejoj. Tamen baldaŭ oni komprenis ke tio pli similas al grupa huliganado kaj ekde 1923 tiaj marŝoj ne plu okazis.
Plejparto
de la tjumenanoj ne rimarkis malaperon de tiuj “katkoncertoj” kaj plu festenis
kiel kutime – aktive kaj brue. Lokaj Ĉeka-anoj raportis, ke la urbanoj ne
dividas Paskon kaj la 1an de Majo kaj “memfarita vodko fluis kiel rivero”.
Apenaŭ postrestis loka klerikaro. En 1924 kaze de Pasko sacerdoto de
Blagoveŝĉenskaja (Anunciacia) preĝejo aranĝis hejme grandegan diboĉon, kiu
finiĝis per forĵetado de virinaĉoj el fenestroj sur la preĝejan tombejon.
Same forte
la tjumenanoj alkroĉiĝis al kutimaj ripoztagoj. Ofte ili simple ne venis al
laborejoj en Kristnasko aŭ Transfiguriĝo aŭ dungis por tiu tago anstataŭanton.
La tradicio estis ĉesigita nur en 1928, kiam la aŭtoritatoj rompis la tutan
kalendaron, establinte senĉesan kvintagan reĝimon: post kvin labortagoj sekvis
unu ripoztago, do sabatoj kaj dimanĉoj ne plu havis signifon. Rimarkindas ke eĉ
tiu (la sesa) ripoztago en diversaj organizaĵoj okazis en malsamaj datoj, do
kolektiĝi por festeno oni povis nur laŭ aŭtoritata ordono.
Samtempe la
sovetia potenco atakis Novjaron. La unua celo estis Kristnasko, sed ĝi ne estis
la lasta. Baldaŭ oni malpermesis eĉ novjaran abion. Oni forigis ĝin el la
ŝtataj vendejoj, lernejoj kaj infanĝardenoj. Foje oni eĉ inspektis privatajn
apartamentojn – ĉu la malpermesita abio sin kaŝis tie?
La danĝera arbo revenis en la domojn de la tjumenanoj nur meze de la 1930aj jaroj, kiam jam plenkreskiĝis la unua generacio de la sovetiaj homoj, kiuj neniam festenis Kristnaskon.
La danĝera arbo revenis en la domojn de la tjumenanoj nur meze de la 1930aj jaroj, kiam jam plenkreskiĝis la unua generacio de la sovetiaj homoj, kiuj neniam festenis Kristnaskon.
Garmono kaj dancoj
La sovetia
potenco sukcesis ekregi la festojn, do transiris al la sekva paŝo – kontroli
ĉiutagan vivon. Vesperfestenoj de la junaj proletoj delonge kaŭzis suspekton ĉe
la aŭtoritatoj – ĉu tie kaŝas sin “kontraŭrevolucio” aŭ “morala degrado”?
La unua
viktimo iĝis… dancado. En 1924 okazis granda diskuto, kies ĉefa demando
vortumiĝis tiel: “Ĉu decas danci al komsomolano?” La tjumenaj komsomolanoj
respondis nee. De tiu tempo al la anoj de la Rusia Komunisma Unio de Junularo
estis malpermesite danci kaj ordonite propagandi rezignon je dancado inter la
junularo. En loka ĵurnalo aperis artikolo “Morton al la dancado”, kies aŭtoro
emocie deklaris: “Al diablo tiun neproduktivan, absurdan kaj ofte senracian
malŝparon de tempo, malutilan de la higiena vidpunkto. For la putriĝantan
heredaĵon de la burĝa ideologio…”.
Cetere
poste oni rehabilitis la dancadon kaj eĉ stimulis ĝin, speciale la “rusajn”
dancojn kiel krakovjako, kvadrilo kaj polko. Dume two-step, tango kaj fokstroto
longan tempon estis konsiderataj amuzaĵo de la “faŝistoj” kiel oni nomis
tiutempe idojn de la eksaj komercistoj kaj caraj ŝtatoficistoj.
Malbona
sorto trafis ankaŭ gitaron – alian “burĝan postrestaĵon”. Speciale forte oni
atakis kantistojn de la tiel nomata “kruela urba romanco”. Furorkantojn de tiu
epoko kiel “Briketoj”, “Ŝaĥto N 3”, “Griza kepo kaj ruĝa kaptuko” kantis la
tuta urbo. Komsomolano povus esti punata pro tio kiel “propagandisto de la
putra ideologio”, sed la minaco apenaŭ iun haltigis.
Nur fine de la 1920-aj jaroj la aŭtoritatoj sukcesis ekregi la situacion danke al kampanjo “Harmoniko je la servo al komsomolo”. Oni eĉ verkis “Ordonojn de la harmonikisto”, kiuj deklaris: “La harmonikisto estas la unua malamiko de huliganado, drinkado kaj diboĉado. La harmonikisto ĉiam helpas al komsomolo…”. Tiel la “burĝa” gitaro estis forpremita de la “sovetia” harmoniko por reveni jardekojn poste forme de la “rusa ŝansono”.
Nur fine de la 1920-aj jaroj la aŭtoritatoj sukcesis ekregi la situacion danke al kampanjo “Harmoniko je la servo al komsomolo”. Oni eĉ verkis “Ordonojn de la harmonikisto”, kiuj deklaris: “La harmonikisto estas la unua malamiko de huliganado, drinkado kaj diboĉado. La harmonikisto ĉiam helpas al komsomolo…”. Tiel la “burĝa” gitaro estis forpremita de la “sovetia” harmoniko por reveni jardekojn poste forme de la “rusa ŝansono”.
«Rikovaĵo» kontraŭ
hejma vodko
Malpli
sukcesaj estis klopodoj de la aŭtoritatoj regi alian nepran elementon de la siberia
festeno – drinkadon. La kamarado Lenin diris, ke proletaro “ne bezonas
ebriiĝon… nek per seksa malmodereco, nek per alkoholo”. Tamen la proletaro mem
havis alian opinion.
La
prohibicio, starigita en la unuaj postrevoluciaj jaroj, estigis eksplodon de
hejma vodkoproduktado kaj narkotika dependeco.
Koks, kiker, kreto, antracito,
flaraĉo – adeptoj de kokaina paradizo donis plurajn nomojn al la feliĉiga
substanco. Vendistoj ofte friponis, aldonante al la pulvoro kreton, sodon aŭ
aspirinon, sed la konsumado plu kreskis.
Disrabado de vodkovendejo |
Vodkofarantojn
ne povis haltigi eĉ nuligo de la prohibicio kaj enkonduko de la ŝtata monopolo
en 1925. Tio kaŭzis troan revadon (“ni vivos kiel antaŭe – baldaŭ oni eĉ
bordelojn malfermos”), tamen la tjumenanoj ne hastis al la ŝtataj vendejoj. La malriĉuloj
ne povis aĉeti multekostan “rikovaĵon” kiel oni baptis la ŝtatan vodkon (honore
al la ĉefministro Alekseo Rikov). “Partiano” (tiel oni nomis botelon 0,5 litro)
kostis 1,85 rubloj (kiel 80 kg da pano). “Komsomolano” (0,25 litro) kaj
“Junpioniro” (0,1) kostis malpli, sed por serioza festeno ili certe malsufiĉis.
La raciaj tjumenanoj preferis hejman vodkon, kiu kostis 80 kopekojn por sitelo,
aŭ fermentitan vinon, kiun siberiaj lertuloj fortigis ĝis 25 gradoj.
Vodkofabriko. Tjumeno, komenco de la 20a jarcento |
Pri tiu
profita komerco okupiĝis ĉefe loĝantoj de la urborandoj (speciale en strato
Paroĥodskaja), kiuj iĝis vera kloako. “En urborandoj okazas io neimagebla” raportis loka ĵurnalo. “Ebriuloj rampas kvazaŭ blatoj. Grave disvolviĝis huliganado. Hejma vodko estas produktata amase kaj tute senpune”.
Reprezalioj
donis preskaŭ nenian efikon. Ĉiuj milicanoj estis senditaj al kaptado de la
subteraj vodkofarantoj. Tjumeno estis blokita de milicaj postenoj, kiuj kontrolis
enveturantajn kamparanojn. Sed… homa naturo superis abstraktajn ideojn.
Urborando ĉe haveno (strato Paroĥodskaja ka). Tjumeno. |
Kaptado de
la vodkofarantoj kaj speciale konfiskado de iliaj produktoj vokis ĉe la
milicanoj grandan entuziasmon – fortan, sed apenaŭ laŭdindan. Oni konstatis
malĝoje: “La milicanoj kaptas, [poste] ebriiĝas, popolaj juĝejoj drinkas kaj
perdas krimdosierojn, la gubernia juĝejo silentas”. Foje oni kaptis
purigistinon, kiu vendadis hejman vodkon en konstruaĵo, kie kunsidis la
revolucia tribunalo. En 1922 okazis granda skandalo, kiam ebria ano de la
gubernia plenumkomitato pafmortigis militkomendanton de la urbo. La veninta el
Moskvo komisiono subestre de Béla Kun konstatis “totalan drinkadon en la partia
organizaĵo”.
Kial fiaskis tiom da ŝtataj
klopodoj? Apenaŭ kulpas pri tio iu speciala pekeco de la siberianoj. Tio nur
pruvis ke la aŭtoritatoj plian fojon malsukcesis ŝanĝi sian popolon kaj ke en
milicejoj, juĝejoj, komisionoj, partiaj ĉeloj kaj revoluciaj tribunaloj sidis
ordinaraj homoj, kiuj same kiel antaŭe deziris danci, muzikumi, festeni kaj
foje eĉ… drinki.
Comments
Post a Comment